TTIP avond SP en PvdD “Een brede coalitie voor de bescherming van mens en milieu”

29 augustus 2015

Foto: SP

26 augustus organiseerden de Goudse afdelingen van de Partij voor de Dieren en de SP in samenwerking met de FNV en Milieudefensie een drukbezochte informatie avond over de gevolgen van het handelsverdrag TTIP voor Nederland en voor Gouda.

Verzet tegen TTIP groeit

Volgens SP Europarlementariër Annemarie Mineur zal het Europees Parlement geen vuist maken tegen het TTIP handelsverdrag waarover Europa momenteel onderhandelt met de Verenigde Staten; de liberalen, christen democraten en de sociaal democraten in het Europees parlement zijn voor het handelsverdrag. “Bottom up verzet van bewoners, van Ngo’s en van gemeenten is heel hard nodig om Brussel op andere gedachten te brengen”. Mineur schetst een verontrustend beeld over het totale gebrek aan transparantie dat TTIP omgeeft: ’De democratie is ver te zoeken’.  Christine Teunissen, senator en raadslid in Den Haag voor de Partij voor de Dieren, wijst op de risico’s voor voedselzekerheid, dierenwelzijn en ons eigen welzijn van dit verdrag. Korte termijn denken gericht op financieel gewin voert de boventoon. ‘De ‘chloorkip’ is een voorbeeld van hoe de landbouwsector in de VS werkt: het maakt bijna niet uit hoe het dier opgroeit of wat het binnenkrijgt, door een chloorbad wordt getracht de negatieve effecten hiervan achteraf weg te poetsen. Met alle funeste gevolgen voor de dieren, het milieu en onze eigen gezondheid’.
Patrick van Klink van de FNV verwacht op basis van eerder gesloten handelsverdragen geen toename van de werkgelegenheid, wel zullen werknemersrechten onder druk komen. Hij wijst erop dat TTIP vooral bijdraagt aan een rijkere wereld, niet aan een betere wereld. “Gemeenten die zich TTIP vrij verklaren zullen waarschijnlijk sterker staan bij claims van multinationals die onderdeel zijn binnen TTIP”, aldus Patrick van Klink.
Geert Ritsema van Milieudefensie wijst er op hoe andere handelsverdragen er al voor hebben gezorgd dat gemeentes hun democratische genomen duurzaamheidsbesluiten  opzij moesten zetten onder druk van miljardenclaims van multinationals, een praktijk die door TTIP alleen maar zal toenemen. Hij ziet het verzet tegen TTIP snel groeien: “Net als bij het succesvolle verzet tegen schaliegas zien we snel een brede coalitie van bezorgde bewoners, Ngo’s, steden, politieke partijen en andere betrokkenen ontstaan die opstaan voor hun leefomgeving, werknemersrechten en voedselveiligheid”.
Musicus Hans Beck bracht een aantal eigen geschreven protestliederen op de avond ten gehore.

Maak Gouda TTIP vrij

De SP en de Partij voor de Dieren kondigden aan een voorstel/motie in te dienen om Gouda TTIP vrij te maken. Corina Kerkmans (PvdD) en Lenny Roelofs (SP) willen, in navolging van Amsterdam en andere steden dat Gouda zich als voorloper in Nederland uitspreekt tegen TTIP en bijdraagt aan het groeiend verzet in ons land. ‘Het huidige gebrek aan transparantie en democratie maakt een dergelijk verdrag eigenlijk al onacceptabel’, aldus Roelofs en Kerkmans, ‘en met wat we ervan kunnen weten, hebben we voor onze stad nog geen voordelen kunnen ontdekken’. Voor de middenstand in Gouda is dit verdrag bijvoorbeeld niet gunstig. Daarnaast heeft Gouda ambities op het gebied van duurzaamheid. Hoe moet een gemeente als Gouda omgaan met een claim van een multinational? Bij zo’n claim vindt de arbitrage bij TTIP ook nog eens achter gesloten deuren plaats en wordt onze democratie ondermijnd’.