De 3 decentralisaties en bezuinigingen: 3x drama??

10 februari 2014

De 3 decentralisaties en bezuinigingen: 3x drama??

Centraal thema tijdens de verkiezingen op 19 maart a.s. zal de decentralisatie van taken van het Rijk naar de gemeenten zijn én de daarmee gepaard gaande miljardenbezuinigingen en herindelingen.

De komende jaren - te beginnen in 2015 - gaat het huidig kabinet van VVD en PvdA een fiks aantal bevoegdheden overdragen aan de gemeenten. Deze overheveling van taken en bevoegdheden gaat echter gepaard met grote kortingen op het budget! De bezuinigingen vinden vooral in het sociale domein plaats: jeugdzorg, Wajongers, sociale werkplaatsen en AWBZ (nieuwe zorgtaken en huishoudelijke hulp).

Deze decentralisaties leiden tot meer beleidsruimte voor de gemeente, iets waar de SP op zich voorstander van is. Aan de andere kant dreigen er grote verschillen te ontstaan tussen gemeenten. Rijke gemeenten met een relatief gezonde bevolking zullen een hogere standaard voor zorg kunnen waarborgen dan een "arme" gemeente met een verouderde en minder gezonde populatie. Tegen deze verschillen blijft de SP zich verzetten!! Ook in Gouda!

In de huidige constructie (decentralisatie gepaard gaande met enorme bezuinigingen) is geen sprake van vooruitgang. De SP heeft zorgen over het feit dat de gemeente noch de expertise noch de financiële middelen heeft om deze nieuwe taken - met minder geld! - goed uit te kunnen voeren. De kans bestaat dat het recht op zorg verandert in een gunst. Dat mag niet gebeuren! Het recht op (jeugd)zorg moet behouden blijven!

Waar zal de druk toenemen? Op de subsidies en op de vrijwilligersorganisaties. Op vrijwilligers zal een groot beroep gedaan worden. Arbeidsplaatsen staan onder druk (met name beroepskrachten in de zorg!) en er bestaat veel ongerustheid. Kwetsbare ouderen zullen mogelijk geen indicatie meer krijgen voor een verzorgingshuisplaats, door bezuinigingen op vervoer zullen gehandicapte mensen mogelijk niet meer naar hun dagbesteding kunnen etc.

De SP is in principe niet tegen decentralisaties, maar de gemeenten krijgen momenteel te weinig tijd en geld om alle nieuwe taken per 2015 goed uit te kunnen voeren. Daar maakt de SP zich grote zorgen over!!

Ik hoop dat de 3 decentralisaties (jeugdzorg, AWBZ en Participatiewet) niet eindigen in een groot drama in Gouda, maar juist zullen leiden tot bijvoorbeeld een betere samenwerking tussen woningcorporaties, zorgverleners, onderwijsinstellingen en vrijwilligers. De klok tikt voort, voor je het weet is het 2015!

Ben je ook van mening dat het recht op (jeugd)zorg behouden moet blijven, dat er geen sprake mag zijn van versobering en afbraak en dat het geld voor de zorg geoormerkt moet worden (en dus niet aan andere dingen kan worden besteed!), stem dan SP op 19 maart!