Grondspeculatie kost Gouda € 18 miljoen, maar kinderen uit arme gezinnen krijgen geen hulp meer!

19 februari 2014

Hoe gek wil je het hebben? Speculatie met grond kost Gouda bijna € 18 mln. = circa € 250 per inwoner. De stad kan nu dus niet investeren in bibliotheken, wijkvoorzieningen of het centrum. Maar stichting Meedoen zit krap bij kas, waardoor Goudse gezinnen met een laag inkomen voorlopig geen beroep kunnen doen op die stichting voor een laptop, een fiets of bijdrage in de kosten voor sportclubs of muziekles! Hoe tegengesteld kan het zijn hier in Gouda??

In economisch goede tijden (tot 2008 ongeveer) heeft Gouda veel grond gekocht, in de hoop winst te maken. Maar door de crisis zit de gemeente nu met onverkoopbare grond: de (rente)kosten lopen door, maar er is geen zicht op opbrengsten. Men verwacht dat de tekorten nog gaan oplopen.

De rekening wordt pas na de verkiezingen op 19 maart gepresenteerd, want dit is natuurlijk geen lekkere boodschap naar de inwoners van Gouda op dit moment! Nee, de boodschap van het huidig college is: we gaan verder bezuinigen op voorzieningen en subsidies, bijvoorbeeld in het brede sociale domein (zorg, welzijn, leefbaarheid) en cultuur!! De straat verslonst, de wijkbibliotheken gaan dicht en de sportclubs moeten meer huur gaan betalen. Karigheid troef in Gouda!

Gouda liet in 2012 een stadhuis van € 50 miljoen bouwen, terwijl de stad tot de 20 armste gemeenten van Nederland behoort, met een flinke schuld per inwoner (ca. € 4000)! Zo ook de nieuwe centrale bibliotheek (De Chocoladefabriek), wat als prestigeproject gezien kan worden. De reserves van de gemeente nemen in rap tempo af door die (grond)speculaties. Om de pot van reserves toch te vullen heeft de raad besloten jaarlijks geld te storten in de reserves; geld dat elders binnen de begroting gevonden moet worden. Dat kan alleen door bijvoorbeeld de OZB te laten stijgen of door extra te bezuinigen.

Dan is het heel wrang dat de subsidie van de gemeente voor stichting Meedoen stopt. Een stichting die draait op vrijwilligers. En inmiddels geen hulp meer kan bieden aan arme gezinnen in Gouda! Door het stopzetten van de subsidie hebben ze de coördinator moeten ontslaan, de enige betaalde kracht die ze hadden. En nu kunnen er dus geen aanvragen behandeld worden, want daar hebben ze een betaalde coördinator voor nodig!

Aan de ene kant smijt de gemeente met geld als het gaat om grond en prestigeprojecten, maar voor de arme gezinnen is er geen extra bijdrage te verkrijgen; ook niet in deze zware economische tijden! Dat is toch niet uit te leggen aan de burgers??

De SP legt zich hier niet bij neer! Wij willen duidelijk geen bezuinigingen op het armoedebeleid en in het sociale domein! Aanvullende regelingen voor minima en de grote groep "werkende armen" en initiatieven zoals stichting Meedoen moeten gesteund worden! Daar mag NIET op bezuinigd worden!

Bent u dat met ons eens, stem dan SP Gouda op 19 maart!  Er valt echt wat te kiezen, lokaal beleid doet er toe. Met een sterke stem kunnen we een links geluid laten horen, wat zeker in deze crisistijden geen overbodige luxe is maar bittere noodzaak!