Steeds drukker bij Voedselbank Gouda!

7 februari 2014

Steeds drukker bij Voedselbank Gouda!

In AD Gouda van vandaag staat dat het aantal huishoudens in Gouda en omstreken dat een beroep doet op de Voedselbank gestegen is met ca.  40% in het afgelopen jaar! Het werk van de voedselbank moet door de gemeente ondersteund blijven worden, vindt de SP. Liever nog ziet de SP dat er geen (verborgen) armoede meer is in Gouda!

Steeds meer mensen kloppen aan bij de Voedselbank Gouda. Het aantal huishoudens dat een beroep doet op deze voorziening, steeg het afgelopen jaar van 322 naar 440 huishoudens. Of anders gezegd: in december 2012 werden er 345 pakketten uitgedeeld, in december 2013 waren dat er 470! Het betreft in totaal 1081 personen. Met andere woorden:  bijna 2% van de Goudse bewoners in totaal (= 71.000) maakt gebruik van de Voedselbank. Vooral in het laatste kwartaal van 2013 is de toename fors te noemen van het aantal huishoudens dat gebruik maakt van de voedselbank.

Wat een geweldig werk doen al die bijna 100 vrijwilligers bij de Voedselbank Gouda! Maar het zou in een welvarende stad als Gouda toch niet nodig moeten zijn? Hoezo "er is geen (verborgen) armoede in Gouda"? Laat duidelijk zijn dat dat dus niet klopt!

De SP wil dat de gemeente bij de VNG gaat aandringen op meer gebruik maken van Europese fondsen voor voedselhulp. Ook willen we het huidige platform Armoedebestrijding omvormen tot een Expertisecentrum Armoedebestrijding. Dit expertisecentrum zorgt voor informatie over inkomensondersteuning en is een thuisbasis voor de formulierenbrigade(s). Die brigades willen we uitbouwen, dat kan onder andere door mensen die zelf een uitkering hebben daarvoor op te leiden.

Maar het liefst ziet de SP - samen met de vrijwilligers van de voedselbank zelf! - dat er geen voedselbank meer nodig is in Gouda, omdat er dan geen huishoudens onder de armoedegrens meer zijn.

Als u ook vindt dat er meer gedaan kan worden aan armoedebestrijding in Gouda, stem dan SP op 19 maart!