Gouda staat er financieel gezien slecht voor: reserves slinken en de schuldenlast groeit!!

17 maart 2014

In Binnenlands Bestuur staat dat Gouda op plaats 4 staat van gemeenten die er financieel gezien het slechtst voorstaan! Een weerstandsvermogen van slechts 40% risicodekking en een nettoschuld per inwoner van ruim € 3.800! Dat is voor heel Gouda dus bijna € 275 miljoen nettoschuld!

De reserves slinken flink. En de schuldenlast groeit. De daling van de reserves komt vooral door het nemen van verliezen op de grondexploitatie. Die verliezen zijn veroorzaakt door de instortende vraag naar (nieuwbouw)woningen en bedrijven. Veel duur aangekochte grond heeft de gemeente moeten afwaarderen. Toch heeft de gemeente ook geïnvesteerd, echter wel met geleend geld!

We zijn nog geen artikel 12 gemeente (gelukkig maar!), de financiële bodem is nog niet bereikt maar we zitten er niet ver meer van af! Gezien de forse grondpositie in onder meer Westergouwe, komt die bodem aardig in zicht.....

Na 19 maart zal de nieuwe gemeenteraad moeten kijken naar die verliezen in grondexploitatie en wel of niet doorgaan met Westergouwe. Hoe zorgen we ervoor dat Gouda weer financieel gezien vlees op de botten krijgt?

Wat de SP betreft ligt de nadruk wel heel erg op bezuinigen, we moeten naar mijn mening veel meer kijken hoe we onze inkomsten kunnen verhogen! Ook dat levert geld op namelijk! Kijk naar het invoeren van toeristenbelasting, daar valt nog heel wat te winnen (zo'n € 250.000 wellicht). En kijk eens naar alle fondsen in Europa qua mogelijkheden. Gouda moet meer lobbyen bij provincie, Rijk en Europa om geld binnen te halen! Bijvoorbeeld in verband met de bodemdaling en armoedebestrijding. Daar is nog een wereld te winnen!!

Wees creatief, ga de boer op om Europese fondsen te werven in plaats van elke keer te bezuinigen. Want de bezuinigingen treffen wéér de laagste en middeninkomens. Ik wil graag - met andere partijen - kijken hoe we de inkomsten kunnen vergroten, in plaats van op voorhand in te stemmen met bezuinigen!

We kunnen er bijvoorbeeld ook voor kiezen voorlopig niet te sparen in 2015 en 2016, om de gevolgen van de 3 decentralisaties op te kunnen vangen in de huidige reguliere begroting. Als we de meevaller uit 2013 van € 4 miljoen dan ook reserveren voor het sociaal domein, dan weten we zeker dat we een vangnet hebben voor o.a. de zorg en WMO taken die in 2015 op ons bord komen te liggen. Misschien niet voldoende, maar in elk geval een reserve voor slechte tijden in het sociaal domein!

Wilt u ook dat de nettoschuld per inwoner vermindert in Gouda, kies dan voor de SP! Een partij die bereid is te kijken naar mogelijkheden om inkomsten te vergroten en de laagste en middeninkomens verder te ontzien de komende bezuinigingsronde!

Wij gaan voor goede, toegankelijke en betaalbare voorzieningen voor iedereen in Gouda! Wij vinden dat een ieder gelijke kansen moet krijgen om een goed leven op te bouwen en bij ons staat de gelijkwaardigheid voorop: de een is nooit meer dan de ander!