6 juli 2023

Geen Zondebok-politiek maar Systeemkritiek

Foto: Onbekend

Deze vrijdag 7 juli viel het kabinet Rutte IV. Daarmee komt voorlopig een eind aan een van de rampzaligste kabinetten uit de recente historie. De reden van de kabinetsval was echter tekenend voor het soort politiek dat in toenemende mate op rechts wordt gevoerd: Verdeel-en-heers.

9 januari 2023

Kiezen voor een sociale omwenteling

Foto: SP Gouda en Krimpenerwaard

Het leven is keuzes maken. Politiek is keuzes maken. En keuzes maken is dringender dan ooit. Want we leven in onrustige tijden.

29 december 2022

Gouds Isolatieprogramma laat sociale huurders in de kou staan

Dalende temperaturen zijn normaliter reden voor winterpret, maar dit jaar reden tot stress en onzekerheid. De huidige energiecrisis stelt mensen voor de keus: betaal je blauw of beland in de kou.

30 augustus 2022

Onzekerheid over energietoeslag

Foto: SP

Kunnen we het ons straks nog wel veroorloven om de verwarming aan te zetten als het winter wordt? De berichten over exploderende energietarieven buitelen over elkaar heen, nu kleine energieaanbieders failliet gaan en de lage vaste contracten voor steeds meer mensen aflopen.

Voor de mensen met de laagste inkomens heeft het Kabinet Rutte een energietoeslag beschikbaar gesteld, die door de gemeentes wordt uitgekeerd. Omdat het voor veel mensen helaas noodzakelijk is dat dit geld er snel er komt, is het belangrijk dat deze toeslag makkelijk en snel bij de mensen terecht komt. Maar daar lijkt de schoen te wringen.

17 juni 2022

Reactie: Coalitieakkoord mist antwoorden op de grote vraagstukken

Foto: SP

Vorige week kwam er witte rook uit het Huis van de Stad: GroenLinks, D66, PvdA, ChristenUnie en CDA zijn tot een coalitieakkoord gekomen voor de komende vier jaar. Een periode met ongekend grote uitdagingen, waarop echte antwoorden (nog) ontbreken.