SP en GroenLinks verzorgen gratis bus Korte Akkeren.

6 februari 2006

SP en GroenLinks verzorgen gratis bus Korte Akkeren.

Om de lijstverbinding met GroenLinks en gratis openbaar vervoer goed onder de aandacht te brengen, hebben GroenLinks en de SP op zaterdag 4 februari 2006 een gratis pendelbusje laten rijden tussen de stad en Korte Akkeren

De SP gaat bij de komende gemeenteraadsverkiezingen een lijstverbinding aan met Groen Links. Bij een lijstverbinding hebben de partijen ieder een aparte lijst, maar is er een grotere kans om een eventuele restzetel te bemachtigen. Bij de vorige raadsverkiezingen zaten de partijen allebei dicht tegen een extra zetel aan, maar gingen andere partijen met de restzetel aan de haal. Met een lijstverbinding wordt de kans op zo'n restzetel aanzienlijk vergroot.

Op een aantal onderdelen staan GroenLinks en SP wat betreft opvattingen dicht bij elkaar. Waar dat aan de orde is willen beide partijen in de komende periode beter samenwerken. Met de actie van 4 februari werd dit voornemen gelijk in de praktijk gebracht. Er reed de hele dag een gratis pendelbus om aandacht te vragen voor de slechte openbaar vervoer verbinding vanuit Korte Akkeren.

Bus Lijstverbinding

Er kon gratis worden ingestapt aan de Constantijn Huygenstraat en de Turfmarkt. Door het mooie weer trok de bus niet zo veel passagiers maar oogste wel veel bijval. Veel mensen vinden het jammer dat de stadsbus verdwenen is uit de wijk.

Reeds sinds 1998 probeert de SP het college van B&W te interesseren voor het Hasselt-model. Volgens het college is het plan niet reëel en zou het te duur zijn. Het kán gewoon niet werken, werd er gezegd, en een onderzoek werd geweigerd.
Hasselt heeft overtuigend bewezen dat het, jaren later, nog steeds werkt. Sterker nog: volgens de burgemeester van Hasselt, die door heel Nederland wordt gevraagd zijn model toe te lichten, verdient het plan zichzelf terug.

Sinds deze eerste poging van de SP hebben diverse Nederlandse gemeenten besloten om de proef op de som te nemen.