Huidige plannen Westergouwe asociaal

23 april 2008

Huidige plannen Westergouwe asociaal

Door de aantasting van het Groene Hart en de diepe ligging van de Zuidplaspolder waren we al niet voor Westergouwe. Nu deze er toch komt, willen we er wel het beste van maken. De huidige plannen voor Westergouwe zijn volgens de SP geen antwoord op de maatschappelijke vraagstukken in Gouda.

De aanname van het college dat er genoeg goedkope woningen zijn, steunt op misplaatste aannames en oordelen over scheefwonen (veel goedkoper of duurder huren dan op basis van je inkomen verwacht wordt) en doorstroming. Uit cijfers van VROM blijkt dat scheefwonen een trend is en geen tijdelijk probleem dat verdwijnt als je genoeg dure huizen er bijbouwt. Men velt een (moreel) oordeel over scheefwonende huurders. Buiten dat het onredelijk is om alleen naar de huursector te kijken. Via hypotheekrenteaftrek zijn er ook mensen met koopwoningen die lage lasten hebben en dus scheefwonen. Het hoort een vrije keuze te zijn. De omvang van het scheefwonen wordt bovendien overschat, omdat men niet kijkt naar het besteedbaar inkomen.
Onze inbreng n.a.v. sloopplannen in Korte Akkeren dat mensen met minder geld niet de stad uitgejaagd zouden worden, is toch niet voor niks in het bestuursakkoord opgenomen? Het willen vasthouden van de middeninkomens en het daarop aanpassen van de woningvoorraad door het bouwen van dure woningen leidt tot verdringing ten koste van mensen met lage inkomens. De vraag naar meer sociale woningbouw is er. Het college zou daar dan ook naar moeten handelen en deze burgers niet in de kou laten staan, alleen omdat ze minder geld hebben.
Westergouwe wordt met de huidige plannen een witte elitaire wijk, die op wat troetel sociale woningbouw na op slot zit voor de rest. Ons ideaal is een gemengde wijk, zowel qua etniciteit als sociaaleconomisch. Door in Westergouwe te mengen, kun je ook Korte Akkeren en Gouda Oost diverser maken.
Met deze plannen voor Westergouwe raken we volgens de SP steeds verder van huis. Slechts 11% sociale woningbouw is ook gewoon niet sociaal gezien bovenstaande problematiek.