Reactie op beantwoording vragen over seksuele intimidatie op straat

23 april 2008

Reactie op beantwoording vragen over seksuele intimidatie op straat

De SP fractie heeft schriftelijke vragen aan het college gesteld over seksuele intimidatie op straat. De hoofdvraag, waar de rest van de vragen aan opgehangen waren luidde:“Bent u bekend met het aantal vrouwen dat hier in Gouda aan blootgesteld wordt? Zo nee, hoe gaat u dit inzichtelijk maken?” Het antwoord van de portefeuillehouder veiligheid kwam neer op dat uit de bekende gegevens bij de politie en het meldpunt openbaar gebied niet blijkt dat seksuele intimidatie een actueel thema is in Gouda.

In de laatste besluitvormende raadsvergadering mochten we hier op reageren. Men doet geen aangifte bij de politie, omdat de drempel hiervoor te hoog is en men er toch niets van verwacht. Het is immers “maar” seksuele intimidatie (woorden, toespelingen en suggestief intimiderend gedrag). Of men weet niet dat, òf waar je hier mee terecht kan. Als je beweert dat het niet speelt dan ontken je de ervaringen van vele vrouwen hier in Gouda die hier regelmatig mee geconfronteerd worden en zich daardoor onveilig voelen. De SP verzoekt in ieder geval om een apart laagdrempelig meldpunt dat bij iedereen bekend is òf een representatief onderzoek onder vrouwen. We verwachten dat gepaste maatregelen vanzelf uit de cijfers volgen.
De burgemeester reageerde door een rookgordijn op te trekken om te verhullen dat ze bewust een non-antwoord hebben gegeven op een vraag waarvan ze de strekking wel degelijk hadden begrepen. In ieder geval is er nog enige lobby nodig om dit ook daadwerkelijk op de agenda van de raad te krijgen, maar er zijn wel partijen, die in de wandelgangen aangaven hier sympathiek tegenover te staan.