Raad maakt zich niet hard voor kwetsbaren ::

18 december 2008

Raad maakt zich niet hard voor kwetsbaren ::

De door de SP fractie voorgestelde aanpassingen om een grotere groep recht te laten krijgen op de langdurigheidstoeslag hebben woensdagavond geen van allen steun gekregen. De wethouder ontraadde alle amendementen en moties en verschuilde zich achter de bespreking van het armoedebeleid in 2009 (die dit jaar al afgerond had moeten worden, maar doorgeschoven is) of vond ze sympathiek, maar ongedekt. De VVD en GroenLinks vonden wel sympathieke punten in de amendementen en moties staan. De rest van de partijen hielden zich op de vlakte. Alleen GroenLinks stemde mee met de motie over het vergroten van het bereik onder WAO/WIA. De raad laat de Gouwenaren die het het moeilijkst hebben, zo nog een jaar in de kou staan

De langdurigheidstoeslag is een financieel extraatje voor mensen die langdurig van een laag inkomen moeten rondkomen. Het sociaal minimum is te laag, waardoor allerlei lapmiddelen, zoals de langdurigheidstoeslag en de bijzondere bijstand nodig zijn. Echter, zolang mensen onvoldoende inkomen krijgen, omdat het sociaal minimum te laag is, moeten deze aanvullende regelingen zo goed mogelijk worden uitgevoerd. Nu onze gemeente zelf bepaalt aan wie, wanneer en hoeveel toeslag ze geeft, is dat de kans om haar sociale gezicht te laten zien.

Bij mensen die drie jaar lang van een heel laag inkomen moeten rondkomen is de rek er echt wel uit, de langdurigheidtoeslag is dan bittere noodzaak. Daarom hebben we in de raad voorgesteld om deze periode terug te brengen van 5 naar 3 jaar.

De SP vindt dat het uitgangspunt voor toekenning van de langdurigheidstoeslag het inkomen moet zijn in plaats van de uitkering. Hierdoor kunnen mensen met een laag inkomen die wel 'inkomen uit loon' hebben, de “werkende armen” ook aanspraak maken op deze toeslag. De Tweede Kamer heeft bovendien het wetsvoorstel speciaal aangepast om dit mogelijk te maken. In Gouda willen ze de langdurigheidstoeslag desondanks alleen toekennen aan uitkeringsgerechtigden.

De in Gouda gehanteerde armoedenorm is 120% van het sociaal minimum. De bovengrens van een laag inkomen zou logischerwijs dus niet onder de lokale armoedenorm moeten kunnen liggen. Verleg de inkomensnorm voor de toeslag dan van 100 naar 120%.

Ook mensen die door het aflossen van schulden door een schuldregeling op minder uitkomen dan 120% van het wettelijk sociaal minimum, horen volgens onze fractie onder de regeling te vallen. Ze hebben in de praktijk immers dezelfde problemen. Deze groep loopt bovendien ook al huur en zorgtoeslag mis. De SP wil het daarom mogelijk maken om bij mensen met schuldaflossing te kijken naar wat ze overhouden na aftrek schuldaflossing.

De “decentralisatie” van de langdurigheidstoeslag van het Rijk naar de gemeente mag niet betekenen dat onze gemeente dit aangrijpt om op te bezuinigen, want dan bezuinigt ze op haar meest kwetsbare burgers en maakt hun positie nog minder draaglijk.
We zijn blij dat de wethouder, op het laatste moment, de verlaging per 2009 introk. We zijn er tegen dat in 2010 dit alsnog met 10% verlaagd wordt. De SP fractie heeft de raad gevraagd uit te spreken de hoogte van de langdurigheidstoeslag minstens tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 niet te verlagen.

Eerder heeft wethouder Suijker gezegd dat we met de LDT 98% bereik hebben van degene die er recht op hebben. We kregen deze week echter de cijfers van de Kernkaart Werk en Bijstand onder ogen en daar spreekt met over een bereik in Gouda van 67% van de rechthebbende huishoudens. Bij navraag bij de wethouder bleek de 98% alleen over WWB gerechtigden te gaan en worden de WAO/WIA uitkeringsgerechtigden slecht bereikt. De wethouder had nog geen plannen om in 2009 het niet-gebruik onder deze groep tegen te gaan en wilde pas volgend jaar daar met de raad over praten of daar in 2010 eventueel wat aan gedaan moest worden. Wij hebben de raad gevraagd om het college op te dragen ook bij deze doelgroep al met ingang van 2009 het gebruik te stimuleren.