Handtekeningenactie tegen overlast Asfaltcentrale ::

10 februari 2009

Handtekeningenactie tegen overlast Asfaltcentrale ::

Begin december 2008 vroeg SP Statenlid Wiel Senden aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland wanneer er opgetreden ging worden tegen de overlast van de Asfaltcentrale Gouda. Gedeputeerde Staten antwoordden op 13 januari dat de situatie complex is, daarom voorzichtig wordt geopereerd en het handhavingstraject langer duurt dan normaal. SP Statenlid Wiel Senden ziet dit anders. Senden: "Uit de onderzoeken, die al medio 2008 zijn uitgevoerd blijkt klip en klaar dat de Asfaltcentrale meer dan de vergunde hoeveelheid produceert, de geluidsnormen overschrijdt en bovendien veel stank veroorzaakt. Wachten met actie tot eind maart zoals in de antwoorden wordt aangegeven, is dan ook niet nodig."

omwonende tekent bij Wiel Senden
De SP is van mening dat de aanpassing van de milieuvergunning en handhavend optreden tegen de geluidoverlast en de te grote productie voor 1 januari had kunnen gebeuren. Op basis van steekproeven onder bewoners langs de IJssel en meldgegevens van de Milieudienst, heeft de SP afdeling Gouda het gebied met de ergste overlast in kaart gebracht en een handtekeningenactie opgezet in week 6 en 7. Door ondertekening steunden de bewoners de oproep van de SP aan het Provinciebestuur om op te treden tegen
o de stankoverlast
o de overschrijding van geluidsnormen
o en de hoger dan vergunde productie
van de Asfaltcentrale Gouda

De bewoners op de kop van de Fluwelensingel, Punt, begin Oosthaven en de Veerstal hadden het meest last van stank en geluidsoverlast van het laden en lossen per boot en vrachtwagen. Het achterliggende gebied heeft regelmatig stankoverlast en de bewoners doen dan ook geregeld melding daarvan bij de Milieudienst. De SP afdeling Gouda kreeg hulp bij de actie van SP Statenlid Wiel Senden. We zijn 3 avonden (door sneeuw en regen) langs de deuren gegaan in het gebied tegenover de Asfaltcentrale. De gesprekken en de 135 handtekeningen die zijn opgehaald maken duidelijk dat de bewoners willen dat er nu eindelijk wat gedaan wordt.

Wiel Senden zal de overlast van de Asfaltcentrale op 11 februari in de provinciale commissie Groen, Water en Milieu opnieuw aan de orde stellen en de handtekeningen namens de SP afdeling Gouda aan het Provinciebestuur overhandigen. Daarnaast heeft SP gemeenteraadslid Hans-Daniel van Alphen het College van B&W van Gouda gevraagd er bij de Provincie op aan te dringen actie te ondernemen.