Een nieuw en positief geluid in de zorg!

7 april 2009

Een nieuw en positief geluid in de zorg!

Sinds de invoering van de marktwerking is het in de zorg voornamelijk kommer en kwel. Kostenbeheersing gaat boven de patiënt. En de dienstverlening gaat achteruit. Het invoeren van patiëntenveilingen en de gebeurtenissen bij Meavita en Philadelphia zijn schrijnende voorbeelden van de afkavelende zorg in Nederland.
Maar er bestaat gelukkig ook een succesverhaal; Buurtzorg Nederland verleent zorg zoals zorg bedoeld is. Zorg met de gewenste kwaliteit en de gewenste aandacht voor de patiënt. En dat tegen veel lagere kosten! Hoe krijgen zij dit, in een tijd waarin alles goedkoper en efficiënter moet, voor elkaar?

buurtzorg

Wij spraken met een vertegenwoordiger van Buurtzorg Gouda over de totstandkoming van dit succes, de werkwijze en de visie op zorg van deze stichting.
In 2007 startte Jos de Blok, gefrustreerd over de gang van zaken in de zorg, de stichting Buurtzorg in Almelo. De ontwikkeling in de zorg pasten niet langer bij de beleving van De Blok. Hij zag de versnippering van taken en het efficiëntie-denken zijn intrede doen en zag dat de patiënt niet langer centraal stond. De Blok nam ontslag bij de zorginstelling, waar hij als adjunct directeur werkte en richtte een zorgstichting op. Met als doel zorg te verlenen zoals zorg ooit bedoeld was; de patiënt moest weer centraal staan. Buurtzorg was geboren. Inmiddels, twee jaar later, is Buurtzorg uitgegroeid tot een organisatie met ruim 1000 verpleegkundigen. En met maar 5 mensen op het hoofdkantoor in Almelo……

De vertegenwoordiger van Buurtzorg Gouda geeft aan dat het centrale hoofdkantoor mede het succes bepaald. Zij nemen namelijk de bulk van de administratieve taken op zich, zorgen voor standaardisatie van procedures, goede ICT-ondersteuning en eenduidige informatievoorziening en helpen bij het opzetten van lokale Buurtzorg teams. De tijd die de verplegers hiermee kunnen besparen, komt direct ten goede aan de patiënten.
Buurtzorg Gouda is enige tijd geleden gestart met 2 verpleegkundigen, die zich niet meer thuis voelden in het zorgklimaat in Nederland. Na een bijeenkomst met Jos de Block besloten zijn een Buurtzorg Gouda op te zetten. En dat is een succes. Inmiddels bedienen zij ruim 60 patiënten met 12 verpleegkundigen. En zowel het aantal patiënten als verpleegkundigen groeit snel.
Dat betekent dat zij binnenkort hun team moeten splitsen. Want een ander factor van het succes van Buurtzorg ligt in de kleinschaligheid. Teams van maximaal 12 verpleegkundigen zorgen voor ‘hun’ patiënten in ‘hun’ buurt. Hiermee gaat ook Buurtzorg Gouda de versnippering van de zorg tegen. Met kleine teams hebben de patiënt te maken met steeds dezelfde verpleegkundigen. Een van de grote bezwaren tegen vele andere zorginstellingen die hun dienstverlening juist steeds verder versnipperen.
Buurtzorg Gouda: “Omdat wij de patiënten kennen en net dat beetje meer tijd hebben, bevorderen we juist ook de zelfredzaamheid van onze patiënten. Wij hoeven ze niet binnen 5 minuten aan te kleden, maar kunnen kijken of de patiënt het zelf voor elkaar krijgt. Ook al duurt dat wat langer.”

Het succes van Buurtzorg Nederland blijkt ook uit het feit dat er maandelijks 100 wijkverpleegkundigen ontslag nemen bij de ‘zorgfabrieken’, omdat zij hun werk willen doen zoals het ooit bedoeld was. Daarnaast wordt de zorg op deze ‘ouderwetse’ manier hoger gewaardeerd door de patiënten. Buurtzorg Gouda: “Dat is ook de reden dat onze medewerkers zich hebben aangesloten bij dit initiatief in Gouda. Veel van ons liepen met frustraties rond. Weinig tijd voor de patiënt, gesnipperde taken, niet meer mogen doen wat we eigenlijk willen. We vinden ons werkplezier terug bij Buurtzorg Gouda. Je ziet verpleegkundigen met dezelfde visie op zorg weer bij elkaar komen. En dat daar wel eens beetje extra werk bijkomt, vinden we prima. We krijgen goede ondersteuning van het hoofdkantoor. We krijgen training en bijscholing. We werken veel goedkoper. En het belangrijkste……onze patiënten zijn erg blij met ons!”

Rest ons de vraag. Waarom werken niet alle zorginstellingen op deze manier? De SP is van mening initiatieven, zoals Buurtzorg Gouda, goed zijn voor de kwaliteit van zorg in onze regio. We hebben deze kleinschalige vorm van zorg al eerder in de raad bepleit, niettemin zou dit één van onze speerpunten kunnen/moeten zijn bij de Onze Zorg campagne die we later dit jaar starten om de rest van de politiek hier ook toe te bewegen.