Harry van Bommel te gast bij SP Gouda

9 september 2009

Harry van Bommel te gast bij SP Gouda

Op de Algemene Ledenvergadering, ter benoeming van het nieuwe afdelingsbestuur, van 7 september j.l. gaf SP 2e Kamerlid Harry van Bommel een lezing over de onderwerpen Afghanistan en Integratie.

Hij begon zijn lezing met de link tussen de locatie, de mooie Openbare Bibliotheek in de Spieringstraat, en de reden van zijn lidmaatschap van de SP. Deze vond zijn oorsprong in een actie om de bibliotheek in zijn woonplaats toegankelijk te houden.

Harry van Bommel ging in zijn eerste lezing in op de huidige stand van zaken in Afghanistan. Hij schetste een weinig rooskleurig beeld van de situatie die de laatste tijd erg is verslechterd.
Met behulp van krantenartikelen gaf hij een duidelijke schets van de recente gebeurtenissen in relatie tot de manier waarop de NAVO in het land optreedt.

‘Niemand stelt de vraag; doen we het eigenlijk wel goed’

‘De beslissing van de USA om opnieuw 21.000 extra troepen te sturen, waaronder een groot aantal commando’s geeft aan dat er al lang geen sprake meer is van een opbouwmissie’ aldus Van Bommel. ‘En het is duidelijk dat dit niet bijdraagt aan een oplossing’.
Hij pleitte dan ook voor een andere richting. In ieder geval in gesprek gaan met de lokale bevolking om een vorm van samenwerking te bewerkstelligen. Een ander belangrijk punt volgens Van Bommel is het loskoppelen van humanitaire hulp van de militaire inzet. Het blijkt dat humanitaire hulp die gekoppeld lijkt aan militaire inzet niet wordt geaccepteerd door de lokale bevolking.

Harry van Bommel sloot zijn eerste betoog af met een waarschuwing dat een oplossing op korte termijn niet mogelijk is, maar dat de dialoog gezocht moet worden om tot enige vorm van samen werking te komen.

‘De ideale gemeenschap is veelzijdig’

Na pauze ging Van Bommel in op het integratie-vraagstuk. Een actueel thema in Gouda. Overeenkomst met de situatie in Afghanistan is dat, volgens Van Bommel, samenwerking aan de basis moet staan om tot een oplossing te komen. Hij ging in op het SP-standpunt dat integratie begint met acceptatie en dat we samen vorm moeten geven aan de maatschappij.
Van Bommel ging uitgebreid in op het belang van gelijke kansen in het onderwijs en het gevaar van segregatie (zwarte wijken en zwarte scholen). ‘Als de basis goed is, voorkomen we de problemen aan het eind. En als we de problemen pas aan het eind aanpakken, zijn we te laat. Alleen een analyse van het probleem leidt tot een structurele oplossing’.
Iets wat de SP al sinds de jaren ’80 propageert, maar nu pas bijval voor krijgt.

Harry van Bommel sloot zijn inspirerende en bevlogen betoog af met een krachtig statement: ‘elke euro bezuinigd op onderwijs, komt terug bij justitie!’.

Harry van Bommel