Buurten in de Buurt: De bewoners van Vreewijk aan het woord!

31 oktober 2009

Buurten in de Buurt: De bewoners van Vreewijk aan het woord!

Afgelopen donderdag 29 oktober was de SP op pad in de Goudse wijk Vreewijk. Gesteund door 2e kamerlid Sadet Karabulut spraken we met de bewoners over de plannen uit het “Essay Gouda Oost” waarin het slopen van de 4 portiekflats en de laagbouw is opgenomen.

In het plan is er spraken van het slopen van de woningen tussen de Bunchestraat en de Van Heuven Goedhartsingel om ruimte te creëren voor duurdere koopwoningen. Onderdeel van het plan is om de huidige bewoners dan te ‘verplaatsen’ naar nieuw te bouwen woningen in het naburige Oosterwei Omdat deze plannen relatief geruisloos door de gemeente zweven, vond de SP dat het tijd was om de bewoners naar hun mening te vragen.

Gewapend met een vragenlijst gingen de SP’ers aan de slag. Al snel bleek dat de bewoners met veel plezier in de wijk wonen. En dat straalde ook van de bewoners af. Het grootste deel nam uitgebreid de tijd om met ons te praten en hun mening over wonen in Vreewijk te geven. Uitnodigingen om even binnen te komen en rond te kijken waren er voldoende.
Door de enthousiaste medewerking van de bewoners hebben we ons een goed beeld kunnen vormen van de (leef)situatie in de wijk. Een conclusie kunnen we wel trekken; De gevarieerde groep bewoners zorgt voor een erg leuke sfeer en de behoefte om te verhuizen is daardoor klein.

Binnenkort publiceren we de resultaten van ons onderzoek op de website en in de gemeenteraad.

Vreewijk