SP Gouda over Parkeren in de binnenstad

12 oktober 2009

SP Gouda over Parkeren in de binnenstad

De gemeente Gouda is bezig met een nieuwe Parkeernotitie voor de binnenstad en omliggende wijken. Op de huidige parkeersituatie is veel aan te merken. Nieuw beleid is daarom nodig.
Ten eerste wil de SP het autogebruik noch het bezit stimuleren. Daarom vinden we de voorstellen van GL betreffende de dagkaart (alleen voor werklieden die voor klussen in de binnenstad moeten zijn) en het stimuleren van de deelauto (gesubsidieerde korting tegenover het verhogen van de 1e vergunning in de binnenstad) het overwegen waard.

Hoe komt de besluitvorming momenteel tot stand? In eerste instantie steunende de SP de wethouder volledig in zijn voorstel om een avondtarief in te voeren. Het uitgangspunt van het voorstel was dat het kort-parkeren niet ten koste mag gaan van de beschikbaarheid van parkeerplekken voor de bewoners. Er is echter meer...

Een van de andere argumenten voor het gewijzigd parkeerbeleid is de bewering dat in de nieuwe situatie met gemengd parkeren (bewonersvergunningen en betaald parkeren op dezelfde plek mogelijk maken) de zoektochten naar parkeerplekken korter worden. Uit ervaringen van steden zoals Alkmaar en Nijmegen, waar ze gemengd parkeren hebben ingevoerd, blijkt dat vooral bewoners veel problemen ondervinden. De SP pleit om deze problemen voor te zijn. Want we moeten juist door de ervaringen in Alkmaar en Nijmegen, waar de bewoners hun auto aan het eind van de middag / begin van de avond niet in de buurt van hun huis kwijt kunnen.
Ook in Gouda komen niet alle bewoners pas na zessen thuis. De SP is van mening dat er nog wel wat meer aanscherping van de plannen nodig is om de te verwachten problemen te voorkomen.

De SP is wel blij met de aandacht voor verdringingseffecten naar de schil.

Pas echt tevreden zijn we met de toezegging van de wethouder dat, vooruitlopend op het gratis parkeren voor gehandicapten, er voor hen “niets verandert”. Dat schreef de wethouder in een nagestuurde notitie. Het tarief gaat voor hen dus niet omhoog.

Eigenlijk wachten we, als SP (en een paar andere partijen), op de mogelijkheid om te parkeren buiten de stad. We hopen dan ook dat de wethouder hier zich nog eens voor wil inzetten.

In de tweede ronde over de parkeernotitie is de wethouder helaas gezwicht voor de druk van andere partijen om een avondtarief voor kort parkeren in te voeren. Dit terwijl een van zijn belangrijkste uitgangspunten in de oorspronkelijke nota juist was dat het kort-parkeren niet ten koste mag gaan van de bewoners. Nu dit overboord gaat en het voorstel 180 graden draait, kan de SP de wethouder niet langer steunen.

Parkeren