Chipcard maakt de bus duurder

21 januari 2010

Chipcard maakt de bus duurder

Reizen met de OV-chipcard is in Leiden 12% duurder dan reizen met de strippenkaart. Dat blijkt uit onderzoek dat de SP heeft uitgevoerd in 6 steden in Nederland. Naar aanleiding van het onderzoek wil SP-statenlid Erik Maassen van het provinciebestuur weten of dit beeld representatief is voor de hele provincie.
"Wij hebben een steekproef gedaan. Nu wil ik van de provincie een breed onderzoek naar de kosten van de chipcard." Staatssecretaris Huizinga heeft bij de invoering van de chipcard beloofd dat reizen niet duurder zou worden.

In vijf van de zes onderzochte steden bleek reizen met de chipcard duurder dan reizen met de strippenkaart. Arnhem spande de kroon, met een kostenstijging van 22%. Alleen Rotterdam bleek 1% goedkoper. De reiskosten met de chipcard verschillen per regio. Iedere vervoersautoriteit voert de chipcard zelfstandig in, en bepaalt zelf de tarieven.
"In het gebied onder verantwoordelijkheid van de provincie Zuid-Holland levert de steekproef een stijging van 12% op. Hiermee lijkt de provincie verantwoordelijk voor een forse prijsverhoging", aldus Maassen. "Dat mag de provincie wel eens uitleggen. En als de provincie deze prijsstijging ontkent, verwacht ik een gedegen onderzoek om dat te onderbouwen. Tot nu toe heb ik nog geen enkel onderzoek gezien van de provincie."

Tijdens het uitvoeren van het onderzoek bleek het niet bij alle ritten in Leiden mogelijk om de chipkaartkosten te kunnen rekenen met de website www.9292ov.nl. "Dit komt doordat in Leiden enkele bussen van Veolia rijden" legt Maassen uit. "Voor deze buslijnen worden de chipkaartkosten niet op de site berekend. Op de site van Veolia is nergens een reisplanner te vinden die de kosten voor het reizen met de chipcard kan berekenen." Maassen vraagt het provinciebestuur om actie te ondernemen, zodat deze vreemde situatie snel wordt opgelost.