Stop Veiling in Thuiszorg!

25 februari 2010

Stop Veiling in Thuiszorg!

In Gouda wordt de hulp bij het huishouden per jaar toegewezen na biedingen van acht thuiszorgorganisaties. De selectie vind plaats door de gemeente op basis van prijs en “enkele andere factoren”. De voorkeur van de cliënt wordt dus niet automatisch gehonoreerd. Deze mag alleen aangeven welke van de acht die absoluut niet wil. Dit zogenaamde zorgtoewijzingsmodel is gewoon een verkapt zorgveilingsmodel dat behoud van de eigen hulp, vrije keuze voor een zorgaanbieder en een fatsoenlijk loon voor degene die in de zorg werken en bovenal de kwaliteit van de zorg zelf onder druk zet.

De SP fractie zet zich al jaren in om niet te concurreren op prijs. De gemeente moet een vast tarief van minimaal 22 euro hanteren en alleen laten concurreren op kwaliteit. Ondanks eerdere toezeggingen van wethouder Suijker, in reactie op verzoeken van fractievoorzitter Hans-Daniel van Alphen, zich daar voor in te zetten is, is zij al snel teruggekrabbeld en heeft er van gemaakt “ook te concurreren op kwaliteit”.

De eerste stap die onmiddellijk genomen moet worden om in Gouda de Thuiszorg menswaardiger te krijgen, is het schrappen van concurrentie op prijs. Sinds kort is de Tweede Kamer het met de SP eens dat Europa de gemeenten niet verplicht om de thuiszorg aan te besteden en dat de marktwerking funest is voor de kwaliteit van de thuiszorg. De vervolg stap die de gemeente Gouda kan nemen is dus het volledig afzien van het concurrentiemodel tussen thuiszorgorganisaties.