SP op twee fronten actief

28 februari 2011

SP op twee fronten actief

In het laatste weekend voor de verkiezingen was de SP op 2 fronten actief in Gouda. Achter de Waag was de traditionele verkiezingsmarkt, waar de SP samen met een 6-tal andere partijen aanwezig was om te flyeren en in gesprek te gaan met de kiezer. Opvallend was de positieve houding van de bezoekers aan de markt. Ondanks het beroerde weer was het redelijk druk. Veel positieve reacties ontving de SP ook bij hun actie bij de bibliotheek Goverwelle.

Onder het motto: 'de bieb op straat' deelde de SP gratis boeken uit aan voorbijgangers. Daarnaast vroegen we de mensen een stem uit te brengen op de stelling; 'Gouda heeft aan 1 bibliotheek voldoende' . Ruim 93% van de stemmer's was het nadrukkelijk oneens met de stelling. Zij willen de bibliotheek met haar educatieve en sociale functie behouden voor de buurt en vrezen dat vooral jongeren en ouderen als lezer zullen afhaken als deze verdwijnt. Het grootste gedeelte van de voorbijgangers maakt zich grote zorgen over het verdwijnen van voorzieningen uit de wijk Goverwelle. Ook wijkcentrum De Toren dreigt wederom gesloten te worden.

Onze ansichtkaarten met de tekst 'Kortzichtig bestuur maakt de bieb te duur' vonden gretig aftrek.

Kortzichtig bestuur maakt ‘de bieb’ te duur

Vanaf de eerste bezuinigingsronde was het voor het Goudse college een uitgemaakte zaak. De bibliotheek kan de bezuinigingen niet overleven. Argumenten over de culturele en sociale waarde van een (buurt) bibliotheek zijn achteloos terzijde geschoven onder het mom 'Bezuinigen gaat altijd ten koste van iets'. Maar het gaat om keuzes maken. En Gouda kiest voor dure prestige projecten in plaats van de inwoners. Geen plek meer voor cultuur en ontmoeting. De bibliotheek in Goverwelle sluit al per 1 januari 2012.

Vandaag laat de SP een bibliotheek in Gouda in de nabije toekomst zien:
De boeken zijn op straat gezet!

Kom in actie tegen het wegbezuinigen van de bibliotheken!

Wordt vervolgd...