Blog: Hoe hardleers is de burgemeester?

14 maart 2011

Blog: Hoe hardleers is de burgemeester?

And the story continues… Een nieuw hoofdstuk in het dikke boek dat de burgemeester van Gouda, Wim Cornelis, blijkbaar wil achterlaten bij zijn vertrek uit onze stad. Waar de SP hem laatst nog het voordeel van de twijfel gaf, omdat er geen gerede twijfel was die een integriteitonderzoek rechtvaardigde, is de grens nu toch wel bereikt. Cornelis wil nu een onafhankelijk onderzoek laten instellen die de twijfel van zijn integriteit moet wegnemen. En wie mag dat betalen? U kent het antwoord…..

Dus even samengevat: Onze burgemeester verricht activiteiten in Ghana, waarvan onduidelijk is in welke hoedanigheid die zijn gedaan. Als gewoon Wim Cornelis of als burgemeester van Gouda of als Wim Cornelis die ook toevallig burgemeester van Gouda is en daarom misschien wel wat voordelen geniet. Nu of later. En ja, daar komen integriteitvraagstukken van. Dus onze burgemeester manoeuvreert zich in een positie, die het, volgens hem, nodig maakt om een onafhankelijk , door de Gouwenaren te betalen, onderzoek in te stellen naar zijn integriteit.

Zoals we vanaf het begin hebben aangegeven, had hij nooit grond moeten kopen en een villa laten bouwen in een plaats waar Gouda een relatie mee heeft. Als personificatie van deze relatie, heeft hij deze situatie waarin hij beticht kan worden van misbruik van zijn positie (los van of hij dat nu wel of niet doet) zelf veroorzaakt.

Ongetwijfeld zal de onafhankelijk onderzoeker een paar keer naar Ghana moeten reizen om de onderste steen boven te halen. En dan nog: wat gaat er veranderen na het onderzoek? De meest waarschijnlijke uitkomst: “er is geen bewijs gevonden voor geschonden integriteit, maar de burgemeester had moeten voorkomen in deze situatie terecht te komen.” Dat wisten we al… zonde van het geld. Tweede mogelijkheid; er is wel een integriteitconflict geconstateerd en burgemeester moet aftreden. Dat kan ook zonder onderzoek.

Dus dat onderzoek zelf betalen zou een optie zijn. Maar is het niet veel beter dat burgemeester Wim Cornelis zelf de juiste conclusie trekt. Dan kunnen het College en de gemeenteraad zich weer met belangrijke zaken gaan bemoeien. De bezuinigingen bijvoorbeeld!!!

Eric Kokke