Bewoners Crabethflats staan vooralsnog in de kou

7 mei 2011

Bewoners Crabethflats staan vooralsnog in de kou

Woensdag 13 april j.l. besloot de Goudse gemeenteraad in meerderheid door te gaan het plan van Multi Vastgoed voor het Zuidelijk stationsgebied. Onderdeel van dit plan is de sloop van de Crabethflats, 22 goede huurwoningen. Particuliere verhuur, maar vallend binnen de huursubsidiegrens.

Crabethflats

Na aanleiding van het raadsvoorstel diende de SP een amendement in om huurwoningen, in dezelfde prijscategorie, met voorrang terug te laten keren in het plangebied, met daarbij een terugkeer garantie voor de huidige bewoners van de Crabethflats. Ondanks initiële steun van andere partijen, krabbelden de anderen terug na het horen van de wethouder die het Multi Vastgoed niet moeilijker wilde maken dan ‘nodig’. Zelfs in een afgeslankte vorm:"het aantal huurwoningen binnen het plangebied correspondeert met de woonbehoefte van de huidige bewoners van de Crabethflats", haalde onze aanpassing van het besluit het niet, maar kon wel rekenen op steun van de PvdA, CU en de fractievoorzitter van TON.

Toch heeft de wethouder gezegd achter de bedoeling van het amendement te staan en zich er voor te willen inspannen. Helaas was vastleggen nog een stap te ver. Jammer, want de ervaring wijst uit dat zonder officiële status dit soort voornemens als eerste sneuvelen bij elke vorm van tegenslag zoals bijvoorbeeld oplopende bouwkosten, Om de wethouder te helpen met zijn inspanningen, heeft SP Gouda de afgelopen week alle bewoners van de Crabethflats gesproken over hun woonsituatie en de toekomstige ontwikkelingen. Uit de gesprekken blijkt dat ruim 70% van de bewoners graag wil terugkeren naar deze locatie indien de sloop wordt doorgezet. Ook 70% geeft aan dat de huidige huurprijs ook het maximum bedrag is dat voor hen is op te brengen. De overige 30% geeft aan dat de huurprijs van de eventuele nieuwe woningen onder de huursubsidie grens (€ 650,-) moet blijven om sowieso in aanmerking te kunnen komen voor een terugkeer naar de locatie. Een vergelijkbaar appartement kopen is voor de meeste bewoners ook geen optie. Naast deze problemen zijn de bewoners niet te spreken over de communicatie over de plannen rond hun woningen. Een van de bewoners zegt dan ook: “Er is tegen bewoners gezegd dat de flats niet gesloopt zouden worden. Veel mensen hebben hun flats zelf opgeknapt. Vorig jaar zijn de badkamers helemaal opgeknapt”. Andere bewoners voegen daar aan toe: “Wij zijn nooit officieel op de hoogte gesteld dat het plan doorgaat! Het is vreemd dat het besluit al genomen is terwijl er nog zoveel bezwaren waren over verkeersveiligheid en de hoeveelheid winkels”.

De SP staat voor het uitgangspunt ‘Bouwen naar Behoefte’ en steunt daarom de bewoners van de Crabethflats om hun passende woningen te behouden: of door behoud van de flats of door een garantie voor passende vervangende woonruimte. Raadslid Hans-Daniel van Alphen zal de resultaten van het onderzoek presenteren aan de wethouder, zodat hij weet waarvoor hij zich moet inspannen.