SP en Fietsersbond in actie voor fiets-veiligheid

16 juni 2011

SP en Fietsersbond in actie voor fiets-veiligheid

Kapotte fiets

Op zaterdag 18 juni voert SP Gouda, in samenwerking met de Fietsersbond Gouda Midden Holland, actie tegen het voorgenomen plan om één van de fietstunnels tussen het Plesmanplein en Kleiweg plein op te offeren voor een extra toegang voor de nieuw te bouwen parkeergarage in het Zuidelijk Stationsgebied. Hiermee ontstaat een onnodige gevaarlijke situatie.

“De fietstunnelbuis is in de huidige plannen iets meer dan 4 meter breed; voor druk fietsverkeer in twee richtingen te smal en dus levensgevaarlijk! De kans op ongevallen door frontale botsingen is, vooral tijdens de drukke uren, onacceptabel groot” aldus Hans-Daniel van Alphen, SP fractievoorzitter in Gouda.

“Het argument dat de projectontwikkelaar zich gaat terugtrekken als er geen Noordelijke toegang, door de fietstunnelbuis, komt voor hun parkeergarage hoeven we niet van onder de indruk te zijn. De aan te leggen van Hofwegensingel kan het alleen ook af als toegangsweg en het schrappen de Noordelijke toegang maakt ook een betere plaatsing van de garage mogelijk. We hebben dadelijk in Gouda voldoende mogelijkheden om in en rond de Binnenstad te parkeren. Dus het is helemaal niet nodig om de veiligheid van de Goudse fietsers in gevaar te brengen voor een extra auto inrit.”, aldus Van Alphen.

Tussen 10.00 en 12:00 uur lichten SP Gouda en de Fietsersbond voorbijgaande fietsers in de binnenstad en rond de Spoortunnel niet alleen in over de plannen van de gemeente, maar ook wijzen zij op de gevolgen voor de verkeersveiligheid en de bijkomende risico’s. Daarnaast kunnen de fietsers via een handtekening een petitie steunen om beide fietsbuizen open te houden. De SP zal de verzamelde handtekeningen aanbieden aan de wethouder.