Fusie Gouda - Waddinxveen gaat niet door

25 november 2011

Fusie Gouda - Waddinxveen gaat niet door

Mede door de inzet van de SP Gouda heeft de Goudse gemeenteraad voorlopig afgezien van de ‘langgewenste’ fusie met Waddinxveen. De gemeente stopt ARHI-procedure en richt zich de komende tijd op samenwerking in plaats van inlijving.

De gezamenlijk motie van SP, PvdA, Groenlinks en GBG over de voorgestelde samenwerking kreeg de steun van de volledige gemeenteraad. Eerder op de dag stemde de PvdA in met een aanpassing van de motie, voorgesteld door SP-fractievoorzitter Hans-Daniel van Alphen. Hij stond erop dat de toevoeging ‘de opdracht aan het college om in het voorstel aan de gemeenteraad uit te werken hoe de burger meegenomen kan worden in een eventueel proces van het opzetten van gemeentelijk samenwerking.’

De motivatie bij deze toevoeging: …. “maar ik denk dan aan het actief informeren van de burgers bij de gestelde problematiek en mogelijke oplossingen die samenwerking biedt, maar ook eventuele nadelen en hen ook actief betrekken bij het nadenken daarover.

Deels raakt het aan democratische controle, maar [het] is er niet gelijk aan. Betrek de burgers bij de keuze over welke onderwerpen zich wel of juist niet lenen voor samenwerking en wat het voor hen betekent.

In gesprekken met mensen over de fusie, bleek dat ze duidelijke meningen hadden over concrete zaken. En die spelen ook bij sommige onderwerpen waarop je kunt samenwerken.

In de aanloop naar het vormgeven aan die samenwerking zal de nadruk op actief betrekken moeten liggen en later meer op actief informeren (en feedback vragen).”

De beslissing kreeg goedkeuring van de burgemeester van Waddinxveen, Bert Cremers. Hij gaf aan dat o.a. een eerder referendum al had aangetoond dat er, aan de kant van Waddinxveen, totaal geen draagvlak was voor de fusie. Dat was ook een van de grote bezwaren van de SP tegen opgedrongen samenvoeging van Gouda en Waddinxveen.