Geef armoede een verhaal

30 mei 2012

Geef armoede een verhaal

Om te zorgen dat niemand meer kan ontkennen dat er in ons rijke land mensen zijn die in armoede leven, willen we armoede uit de anonimiteit halen.

De SP Gouda gaat daarom verhalen verzamelen van mensen die vanwege armoede niet mee kunnen doen in onze maatschappij. Met deze verhalen willen we het gemeentebestuur en publieke organisaties aanspreken op misstanden en mogelijke oplossingen presenteren. Voorbeelden van wat wél goed werkt, willen we daarom oók graag horen.

Dus vertel je eigen verhaal of het verhaal dat je in je omgeving tegenkomt aan ons!

Herken je onderstaande voorbeelden?
(eerste 2 komen van Steunpunt OOG)

1) Veel armoedegevallen ontstaan door het niet kennen van de regels en door schaamte.

Meneer X heeft een inkomen onder de bijstandsnorm uit werk bij een horecabedrijf. Zijn vrouw heeft algemene heffingskorting aangevraagd in 2009, en maximaal gekregen. In 2011 wordt de aangifte 2009 van man gecontroleerd, en dan blijkt dat de vrouw teveel heeft ontvangen. Dit moet terugbetaald worden.

Inmiddels heeft de man nog steeds een te laag inkomen. Door schaamte wil hij geen beroep doen op de bijstand. Meneer en mevrouw X hebben het koud. Gelukkig kunnen ze af en toe bij familie mee-eten.

2) Door trage beslissingen van gemeente afd. Werk, Inkomen, Zorg (bijstand) over toekennen van een uitkering ontstaan betalingsachterstanden.

Meneer Y zit te wachten tot hij een uitkering krijgt toegekend. Binnen korte tijd stapelen de rekeningen zich op.

Goede voorlichting en liever nog belangenbehartiging door de gemeente zou een hoop leed hebben kunnen voorkomen.

Hij weet niet dat het door goede communicatie met energiebedrijf, woningbouwvereniging en ziektekostenverzekering mogelijk is om een ontstane achterstand in termijnen te betalen.

3) Door pech kan je hele leven op zijn kop komen te staan.

Mevrouw Z heeft net de kinderen uit school gehaald als de politie voor de deur staat: haar man heeft een hartaanval gehad. Als ze in het ziekenhuis aankomt is hij reeds overleden. Hij had een eigen bedrijfje en omdat het nog in de opstartfase zat en hij nog jong was, is hij niet verzekerd.

Zijn vrouw blijft achter met 2 kinderen en een bedrijfsschuld. Ze woont te duur maar loot steeds uit voor een goedkopere huurwoning. Nu is ze aangewezen op de voedselbank.

Om te zorgen dat armoede erkend wordt en mensen in armoede beter behandeld worden, is het belangrijk om verhalen te horen. Publieke organisaties, plaatselijke en landelijke politiek moeten de verhalen horen, want zij spelen een heel belangrijke rol bij menselijke waardigheid voor iedereen. We mogen pas tevreden zijn als we geen armoedeverhalen meer te vertellen hebben!

Doe mee! Strijd mee tegen armoede! Mail je verhaal naar: Gouda@sp.nl

Of post het naar: voorzitter SP Gouda Karnemelksloot 41 B 2806 BB Gouda