Taart voor de politie

7 juni 2012

Taart voor de politie

Vanmorgen gingen twee Goudse SP-leden naar het politiebureau. Uiteraard geheel vrijwillig!

We boden de agenten een heerlijke taart aan vanwege het afgesloten onderhandelaars-akkoord voor de nieuwe politie-cao, waar door bonden en het ministerie erg lang over onderhandeld is.

Op het bureau aan de Nieuwe Gouwe Oostzijde troffen we een gezellige ploeg mannen en vrouwen aan, met en zonder uniform. Zij hadden echter wel wat bedenkingen bij het akkoord dat nu aan de vakbondsleden wordt voorgelegd.

Nullijn en werkdruk

Vooral de nullijn stuit op flinke weerstand, maar daarnaast is er ook zorg om de reiskostenvergoeding. Als er ook nog 'gebroken diensten' (twee diensten op één dag) kunnen worden ingepland, zal er veel moeten worden ingeleverd qua woonwerkverkeer. Een laatste pijnpunt in het akkoord is dat ook nog het aantal vrije zondagen wordt gehalveerd.

Over de werkdruk zijn de politiemensen ook nog niet te spreken: er is weliswaar personeel bijgekomen maar niet op straat; veel agenten vinden het kantoor topzwaar.

Verhalen over misstanden in de maatschappij die slecht worden aangepakt kregen we ook te horen, maar daar kunnen we hier niet over publiceren omdat het vertrouwelijke informatie betreft.

Aan het einde van ons bezoek bleken er genoeg zaken te zijn om verder onderzoek naar te doen bij ons werk in de buurten, wat de SP dan ook zeker zal doen.

En voor politiemensen is er genoeg reden om op 12 september SP te stemmen!