Werkbezoek: Een kleine zelfstandige in Gouda

17 augustus 2012

Werkbezoek: Een kleine zelfstandige in Gouda

Bij de verschillende werkbezoeken die de SP Gouda geregeld in de regio aflegt, bekijken we vanuit verschillende gezichtspunten naar het functioneren van de stad en haar bewoners.

Voor dit werkbezoek kozen we een kleine zelfstandige. Het is zelfs voor de leek niet moeilijk te zien dat deze groep het lastig heeft in Gouda. Veel leegstand, veel opheffingsuitverkopen en winkels die opkomen en net zo snel weer verdwijnen. Het is ook een ontwikkeling die veel Gouwenaars bezig houdt. Leegstand van winkels in de binnenstad is een populair gespreksonderwerp op feestjes, op het terras en voor al ook in de winkels zelf!

Om ervaringen uit de eerste hand te horen, bezochten we een winkelier / ondernemer / vakman op de Tiendeweg. Een straat die wel wat leegstand heeft meegemaakt de afgelopen jaren.

Wij willen graag weten hoe het kleine zelfstandigen vergaat in deze tijden van crisis en hebben onszelf daarom op de koffie uitgenodigd. Hier een verslag van onze ontmoeting: Op een mooi punt in de stad wordt een pandje gehuurd, als werkruimte, woonruimte en winkelruimte. De huurder is net lid geworden van de SP want hij heeft het boekje “Hart voor de zaak” gelezen: hij weet nu zeker dat het vooroordeel over de SP, dat we tegen ondernemers zouden zijn, niet waar is.

Het is niet moeilijk om te horen te krijgen hoe zaken de laatste tijd er op achter uit zijn gegaan. Grondstofprijzen zijn flink omhoog gegaan, je merkt dat mensen voorzichtiger zijn geworden met geld uitgeven, de BTW op kunst is flink hoger geworden. Mensen denken goedkoper uit te zijn via internet, maar daar zijn niet alle verkopers even betrouwbaar. En het stomme van de belastingverhoging is dat het uitlokt tot zwart betalen en dat betekent juist minder belastinginkomsten.

De winkeliers kopen uit solidariteit vooral bij elkaar, maar door de lagere inkomsten wordt dat ook minder. Vooral als je een paar man (of vrouw) personeel hebt, hou je voor jezelf steeds minder over.

Onze man heeft een goede vakopleiding gehad, maar bar weinig onderwezen gekregen over economie. Vooral door de praktijk en door mee te draaien in winkeliersverenigingen, is hij inmiddels ook op dat gebied flink wat wijzer. Een aspect dat voor de kleine zelfstandige aan belang wint. Hij is nu vooral heel actief bij het DOE-platform (initiatief van SOG; de samenwerkende ondernemersvereniging in Gouda). Terloops stipt hij nog een ander vooroordeel aan; Veel mensen denken wel dat de gemeente zorgt voor het ophangen van kazen, kerstversiering, voor het Sinterklaasfeest of de fleurige plantenbakken in de winkelstraten, maar dat klopt niet. De winkeliers doen dat zelf. Aan de ene kant ook wel logisch; zij hebben zelf natuurlijk belang bij een aantrekkelijke binnenstad, maar het kost wel geld en tijd!

De ondernemer is dus zeer te spreken over het SOG, want het kost veel tijd om iets bij de gemeente voor het voetlicht te brengen, als er toch iets van een vergunning of iets dergelijks geregeld moet worden. Omdat de winkeliersverenigingen zoveel acties doen, krijgt de Goudse gemeente wel steeds meer oog voor de belangen van de middenstand.

Op de vraag of mensen niet te lichtzinnig beginnen aan het zelfstandig ondernemerschap, gezien de vele faillissementen, is het antwoord dat mislukken en opnieuw proberen van alle tijden is, maar dat het tegenwoordig wel veel meer geld kost. Voorheen was je met een nummer bij de Kamer van Koophandel meteen verzekerd voor een aantal zaken waar je nu veel meer moet betalen. Ook is de toegang tot kredieten behoorlijk verslechterd. De ondernemer wilde toch op een positieve noot eindigen: “Deze tijden zijn dus zwaar; maar je wordt er wel inventief van en het zorgt voor samenwerking. Laten dat nou ook typisch SP-punten zijn!”

Meer weten over hoe de SP kijkt naar het ondernemerschap? Bekijk hier de publicatie ‘hart voor de zaak’.