SP stelt artikel 38 vraag om het maaien van bermen uit te stellen

3 juli 2013

SP stelt artikel 38 vraag om het maaien van bermen uit te stellen

Raadslid Hans-Daniel van Alphen heeft aan het College van Burgemeester en Wethouders een Artikel 38 vraag gesteld om het maaien van bermen uit te stellen.

Aan: Het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Gouda, via de raadsgriffier

Betreft: schriftelijke vraag ex art. 38 Reglement van Orde over ‘Stel maaien van bermen uit’

25 juni 2013

Geacht College,

Het gaat niet goed met bijen en vlinders. Het gebrek aan bloemen met hun nectar is één van de oorzaken. Ook graslanden en gazons kunnen veel bloemrijker. De natuurbeleving voor de weggebruiker wordt daardoor ook groter. Vanwege de massale bijensterfte in de afgelopen jaren is er de laatste tijd veel media-aandacht voor de bijenproblematiek. Onder meer door gebruik van pesticiden staat de bijenstand zwaar onder druk. Dit kan een groot risico vormen voor de mens, aangezien de bij het grootste deel van de voedselgewassen bestuift.

Normaal bloeien veel bloemen en grassen al in mei. Door het koude voorjaar is de natuur nu zeker een maand later. Berm- en graslandbeheerders kunnen op een makkelijke manier vlinders en bijen helpen door even niets te doen.

In Gouda worden de meeste bermen weliswaar maar één of twee keer per jaar gemaaid. Na het maaien wordt het maaisel niet direct opgehaald, om de bloem- en graszaden de kans te geven zich uit te zaaien.

De Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afdeling Delfland roept op om bloemen (langer) te laten staan en pas na juli te maaien. Het is ook verstandig een deel van de berm het hele jaar niet te maaien. Insecten gebruiken namelijk planten als overwinteringsplek. Bijkomend voordeel van minder maaien: het levert een financiële besparing op.

Vanwege het koude voorjaar broeden echter ook veel vogels later. Om te voorkomen dat broedende vogels door het maaien worden gestoord of zelfs gedood, zou het wat ons betreft ook voor de broedvogels een heel goede zaak zijn als de gemeente Gouda de bermen zo laat mogelijk maait.

Naar aanleiding van bovenstaande heeft de SP fractie de volgende vragen:

1. Bent u al volop bezig met de maai-werkzaamheden? Zo nee, bent u bereid om dit jaar pas te maaien na het broedseizoen/juli? Zo nee, waarom niet?

2. Bent u bereid om bermen in onze gemeente ook in volgende jaren later te maaien omwille van verschillende dieren die hier baat bij hebben (vlinders, bijen, broedende dieren)? Zo nee, waarom niet?

3. Bent u bereid om ook bij andere gemeentelijke werkzaamheden, zoals baggeren en maaien, een diervriendelijk beleid te voeren? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?

4. Bent u bekend met het feit dat neonicotinoïden mede verantwoordelijk zijn voor de massale bijensterfte van de laatste jaren?

5. Bent u bekend met het feit dat de Europese Commissie daarom recent besloot het gebruik in zoverre te beperken, dat bijen er zo weinig mogelijk meer mee in aanraking kunnen komen?

6. Gebruikt de gemeente deze of andere chemische middelen voor gewasbescherming of onkruid- of ongedierte bescherming die schadelijk kunnen zijn voor bijen, zoals bijvoorbeeld Roundup? Zo ja, is de gemeente bereid hiermee te stoppen?

Hoogachtend,

Hans-Daniel van Alphen