Verslag Buurten in Korte Akkeren 12 juni 2013

Verslag Buurten in Korte Akkeren 12 juni 2013

SP Gouda, Buurten in de buurt 12 juni 2013

Bosweg, PC Hooftstraat, Vondelstraat

Regelmatig zoekt de SP Gouda bewoners op met vragen over de leefbaarheid van hun buurt.

Van verschillende kanten hoorde de SP Gouda geluiden over de zorgen van bewoners rondom de Croda fabriek. Er was al onrust over de aanvraag van Croda voor een vergunning van de opslag van gevaarlijke stoffen.

Maar de nieuwe bestemmingsplannen waarin de industrie de mogelijkheid krijgt om tot 35 meter hoogte te bouwen, zware industrie nog dichter bij woningen gebouwd mag worden en de verruiming van de geluidsnormen (meer lawaai) is veel omwonenden echt in het verkeerde keelgat geschoten! Tijd voor de SP Gouda om polshoogte te nemen bij de bewoners zelf. Dit hebben we gedaan op de Bosweg, de PC Hooftstraat en de Vondelstraat. Woensdag 10 juli buurten we nogmaals bij de van Baerle straat. Het ging natuurlijk om meer dan Croda en de bestemmingsplannen alleen, al was de industrie natuurlijk wel een belangrijk gespreksonderwerp.

Veel bewoners zijn positief over de saamhorigheid en de contacten in de buurt: “geweldige buurt, altijd gezellig” en “Ik zou de buurt willen omschrijven als volksbuurt waarin samenhorigheid hoog in het vaandel staat”
Ook de rust van het parkje in de P.C. hoofdstraat wordt als een grote plus bevonden!

Croda blijkt voor een aantal bewoners een teleurstellende buurman. Een greep uit de reacties:

· Voorheen was de communicatie met Uniqema beter. Er werd altijd snel gereageerd op klachten. Dat is nu aanzienlijk slechter.

· Er zijn veel zorgen over de voorgenomen uitbreiding van de industrie, er zou sprake zijn van hoogbouw tot 35 meter hoogte. Dat zou voor omwonenden een grote verslechtering zijn voor de leefbaarheid.

· In 2009 zijn de mooie bomen tegen “de muur van Croda ”op de bosweg gekapt. Sindsdien kijkt men vanuit de bosweg uit op een kale hoge muur.

Natuurlijk zien bewoners ook het belang van de industrie voor de werkgelegenheid in Gouda. Het gaat hen er vooral om serieus genomen te worden als gesprekspartner door de gemeente en Croda.

De SP Gouda raadt bewoners aan die ook in verzet willen komen tegen de mogelijke hoogbouw plannen van de industrie zich te verenigen. Samen sta je sterker! Er is een vereniging “Omwonenden Schielandse Hoge Zeedijk” actief. Sluit je hierbij aan!

Contactgegevens:

vereniging omwonenden Schielands Hoge Zeedijk i.o.

van Baerlestraat 28

2802 GK Gouda

omwonenden@schielandshogezeedijk.nl

De SP Gouda steunt bewoners die een tegenwicht willen bieden aan het bestemmingsplan dat alleen de belangen van de industrie lijkt te dienen. De voorstellen en ideeën van de omwonenden dienen veel serieuzer genomen te worden.

De SP Gouda zal de verdere besluitvorming in de gemeenteraad op de voet volgen.

Naast de moeilijkheden met Croda waren er ook zorgen over de veiligheid.

• Er hebben de afgelopen tijd veel inbraken plaatsgevonden. Bewoners waarderen het dat de politie vaker te zien is in de wijk.
  • Er wordt ook regelmatig te hard gereden. De huidige verkeersdrempels voldoen niet.
  • In de speeltuintjes liggen regelmatig scherven, dat geeft onveilige situatie voor de kleine kinderen die er spelen.

Wat gaat de SP Gouda doen?

De SP Gouda heeft contact opgenomen met het meldpunt openbare orde van de gemeente. De SP Gouda heeft verzocht om:

• Herplanting van bomen voor de Croda muur. Zodat de muur meer uit het zicht raakt en het uitzicht van de bewoners verbetert.
  • Verbetering van de verkeersdrempels zodat het verkeer echt afgeremd wordt.

Vragen aan de SP Gouda:

tel: 06-40280045