SP Gouda, Buurten in de buurt – Van Baerle straat

16 september 2013

SP Gouda, Buurten in de buurt – Van Baerle straat

Regelmatig zoekt de SP Gouda bewoners op met vragen over de leefbaarheid van hun buurt.

Van verschillende kanten hoorde de SP Gouda geluiden over de zorgen van bewoners over de bestemmingsplannen voor de Schielandse Hoge Zeedijk.

Deze nieuwe voorlopige bestemmingsplannen waarin de industrie de mogelijkheid krijgt om  tot 35 meter hoogte te bouwen, zware industrie nog dichter bij woningen gebouwd mag worden en de verruiming van de geluidsnormen (meer lawaai)  is voor veel omwonenden een grote zorg.

Tijd voor de SP Gouda om polshoogte te nemen bij de bewoners zelf. Dit hebben we in juni gedaan op de Bosweg, de PC Hooftstraat en de Vondelstraat.

In juli zijn we langsgegaan bij een aantal bewoner op de van Baerle straat. Het ging natuurlijk om meer dan Croda en de bestemmingsplannen alleen.

De mensen in de van Baerle straat zijn tevreden over hun buurt. “Je hoort vaak slechte verhalen over Korte Akkeren, maar in de van baerlestraat gaat het eigenlijk gewoon goed! Leuke buurt, mensen spreken je aan, een beetje dorps, leuk! “we komen niet bij elkaar over de voer, maar zeer zeker goede onderlinge verhoudingen!”

Bestemmingsplannen Schielandse Hoge Zeedijk

We vernamen dat mensen in de buurt  te weinig op de hoogte zijn van de bestemmingsplannen voor de Schielandse Hoge Zeedijk. “Mensen komen niet snel in actie”. “De politiek moet veel beter communiceren”.  De bewoners hebben  het idee dat de politiek het laat lopen!

Om de bewoners te informeren over de laatste ontwikkelingen volgt hieronder een update:

-          Het ontwerpbestemmingsplan Schielandse Hoge Zeedijk is op 20-6 tot 31-7 ter inzage gesteld. Zie: http://www.gouda.nl/gemeente/Wonen/Bouwen_en_Wonen/Bouw_of_verbouw/Ruimtelijke_plannen/Overzicht/Ontwerpbestemmingsplan_Schielands_Hoge_Zeedijk

-          Tijdens deze termijn konden zienswijzen van belanghebbenden ingediend worden. Het wijkteam korte akkeren heeft bv een zienswijze ingediend:

http://www.schielandshogezeedijk.nl/wp-content/uploads/2013/08/zienswijze-Wijkteam-KA.pdf. Zie voor meer zienswijzen: http://www.schielandshogezeedijk.nl/zienswijzen/

-          Uit de zienswijzen wordt duidelijk dat er nog steeds veel en grote bezwaren zijn tegen de huidige plannen.

-          Na of gelijktijdig met het ter inzage leggen van het plan zal het in de raad behandeld worden. Op de gemeenteraadsagenda is nog geen datum voor behandeling vindbaar.

De SP Gouda raadt bewoners aan die vragen hebben over het bestemmingsplan of  in verzet willen komen tegen de mogelijke hoogbouw plannen van de industrie zich te verenigen. Samen sta je sterker! Er is een vereniging “Omwonenden Schielandse Hoge Zeedijk” actief. Sluit je hierbij aan!

Contactgegevens:

vereniging omwonenden Schielands Hoge Zeedijk i.o.

van Baerlestraat 28

2802 GK Gouda

omwonenden@schielandshogezeedijk.nl

De SP Gouda steunt bewoners die een tegenwicht willen bieden aan het bestemmingsplan als dat alleen de belangen van de  industrie lijkt te dienen. De voorstellen en ideeën van de omwonenden dienen veel serieuzer genomen te worden.

De SP Gouda zal de verdere besluitvorming in de gemeenteraad op de voet volgen.

Volgens informatie vanuit Croda zouden er op dit moment geen plannen
voor hoogbouw of uitbreiding aan de boswegzijde zijn. Qua uitbreiding zou het op de lange termijn hoogstens om een aantal grote tanks gaan en de bouw van een eventuele nieuwe productie afdeling buitendijks.

Hoogtebeperking Constantijn Huygensstraat

Een aantal bewoners heeft aangegeven bezwaar te hebben tegen de hoogtebeperking op de kop van de Constantijn Huygens straat. Caravans van omwonenden kunnen niet onder de hoogtebeperking door zodat er omgereden moet worden door de wijk, met alle gevaar van dien.  De Sp Gouda heeft de gemeente gevraagd of deze hoogtebeperking aangepast kan worden. Het antwoord van de gemeente was helaas negatief:

Geachte heer Stil,

Op 15 juli heeft u een melding gedaan over de hoogtebeperking in de Constantijn Huijgenstraat. U vraagt om aanpassing van de hoogte zodat bewoners met een caravan gebruik kunnen maken van de Constantijn Huijgenstraat. U vraagt om verhoging van de balk van 2.40 naar 2.60 meter zodat caravans er wel onderdoor kunnen. Het argument is dat auto’s met caravans door de wijk moeten gaan rijden en dat dit gevaarlijk is.

Ik heb uw melding intern besproken. Helaas kunnen wij niet tegemoet komen aan uw verzoek. Hiervoor zijn verschillende redenen. In 2010 is voor de  hoogtebeperking een verkeersbesluit genomen. De hoogte van 2.40 meter is  gekoppeld aan de APV van de gemeente Gouda. Volgens de verkeerswetgeving geldt voor caravans, vrachtauto’s en kampeerauto’s een maximale hoogte van 4 meter. Vaak gebruikte hoogtes voor een caravan is: 2,50-2,65m, voor een kampeerauto: 3,0m en een vrachtauto: 4,0m. Met de ingestelde 2.40 meter geldt de hoogtebeperking dus voor al deze voertuigtypes. Als we 2.60 meter gaan instellen, kan een aantal caravans de hoogtebeperking wel passeren en een kampeerauto bijvoorbeeld weer niet. Dit is niet logisch en moeilijk uit te leggen.

Het argument dat wordt aangedragen om de hoogte aan te passen is de verkeersonveiligheid. Een alternatieve route om bijvoorbeeld de Van Baerlestraat te bereiken met een caravan is via de Aernout Drostkade - Da Costakade. Dit zijn dezelfde type straten als de Constantijn Huygensstraat, namelijk erftoegangswegen en ook verdelende fietsroutes. Naar verwachting zal het rijden met een caravan door deze straten in Korte Akkeren niet meer verkeersonveiligheid opleveren dan het rijden met een caravan via de Constantijn Huygensstraat. Bovendien zal het aantal verkeersbewegingen van personenauto's met een caravan ook niet dermate groot zijn dat dit kan worden gezien als een grote stroom.

Kortom, wij zien onvoldoende redenen om de hoogtebeperking aan te passen. Ik hoop dat u hiervoor begrip heeft.

PS: Indien bewoners ideeën hebben hoe er een oplossing gevonden kan worden, dan houden wij ons warm aanbevolen!

Met vriendelijke groet namens de SP Gouda,

Jose de Jong en Boris Stil