Sinterklaasactie SP-Gouda groot succes

18 december 2013

Sinterklaasactie SP-Gouda groot succes

SP-Gouda is blij met de vele positieve reacties op onze sinterklaasactie op het station en winkelcentrum Bloemendaal. Dat kinderen een handje helpen in het huishouden is prima. Maar dan wel in het kader van de opvoeding, niet als gemeentelijke bezuinigingspost!

Volgend jaar wordt er in de gemeente Gouda nog verder bezuinigd op de kosten voor huishoudelijke hulp. Op grond van het ‘protocol gebruikelijke zorg’ krijgen in gezinnen met een zieke ouder ook jonge kinderen vanaf 5 jaar verplicht lichte huishoudelijke taken opgelegd. Taken waaraan kinderen niet gewend zijn, moeten in deze toch al lastige situatie in korte tijd worden aangeleerd. SP-Gouda vindt dit geen goede zaak.

Een ernstig of chronisch zieke ouder is namelijk altijd een zware emotionele belasting voor een kind. Ook bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek, of na school worden opgevangen bij familie of vrienden, is inspannender en tijdrovender dan het normale gezinsleven. Kinderen in deze situatie hebben dus juist extra behoefte aan aandacht en tijd voor ontspanning, niet aan (extra) huishoudelijke taken en verantwoordelijkheid!

Alleen in uitzonderingen, zoals terminale situaties, mag het protocol soepeler worden toegepast. En als het gaat om psychische aandoeningen dan is de toon minstens zo hard: na zes weken zoekt u het zelf maar uit. Op deze manier werkt de gemeente ook tweedeling in de hand.  Mensen met veel geld zijn namelijk minder afhankelijk van zorg van de gemeente. Zij huren gewoon zelf  hulp in. Of stappen naar de rechter om meer zorg af te dwingen.

Een ernstig of chronisch zieke ouder is hoe dan ook een nare, ingrijpende ervaring voor een kind. Jonge kinderen in deze situatie belasten met allerlei taken om op korte termijn kosten te kunnen besparen, is wat ons betreft kortzichtig. Kinderen zijn immers onze toekomst, geen gratis huishoudelijke hulp! De gemeente Gouda kan en mag hier kiezen voor ander beleid. In andere gemeenten gebeurt dat ook!

Wat vindt u? Wie hoort volgens u te bepalen wat de taken van kinderen in het huishouden zijn? De gemeente of de ouders? Stemmen op onze poll kan nog steeds!