SP Gouda voert actie: Houdt zwemles betaalbaar – we zwemmen toch niet in het geld!

28 januari 2014

Woensdagmiddag 5 februari voert de SP Gouda een ludieke actie voor betaalbare zwemlessen. Bij het Groenhoven zwembad gaan we in gesprek met ouders over het belang van betaalbare zwemlessen en een volwaardig zwemdiploma.

Want het behalen van een volwaardig zwemdiploma kost in Gouda gemiddeld 820 € per kind. Dat is echt te veel. Gezinnen zien de kosten voor zorg, huisvesting en de dagelijkse boodschappen al fors stijgen. Dan blijft er dus minder geld over voor zaken zoals zwemles. SP-Gouda wil dat de kosten voor zwemles omlaag gaan zodat meer kinderen een volwaardig ABC-diploma halen.

Ook moet er onderzocht worden hoe het schoolzwemmen weer ingevoerd kan worden. Als laatste moet de gemeente zich in samenwerking met het onderwijs ouders bewust maken van het belang van een volwaardig ABC-diploma.

Noodzaak, geen luxe!
Investeren in zwemles is hard nodig. De zwemvaardigheid van Nederlanders neemt af. In 2013 vielen er in ons land al drie keer zoveel zwemdoden als vorig jaar en dat zal de komende jaren niet meer dalen. Tot deze conclusie komt het Mulier Instituut, dat in augustus vorig jaar een veelomvattend onderzoek naar zwemmen in Nederland publiceerde.

ABC
De meeste kinderen halen nog wel diploma A en B, maar daarna haken de meeste kinderen af. Dit terwijl het Nationaal Platform van Zwembaden vindt dat kinderen pas echt veilig in elk zwembad kunnen zwemmen met een volwaardig ABC-diploma.