SP Gouda stelt vraag over aanpak eenzaamheid bij Ouderen

26 augustus 2014

SP Gouda stelt vraag over aanpak eenzaamheid bij Ouderen

Eenzaamheid is een rot gevoel, een gevoel van leegte en gemis. Eenzaamheid is vaak een verborgen probleem: anderen kunnen jouw gevoel van eenzaamheid niet zien. En als je eenzaam bent, zul je dat niet snel toegeven aan anderen. Het is een bedreiging voor het persoonlijk welbevinden.

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 30% van de volwassenen in Nederland eenzaam is. Dat betreft niet alleen oude mensen. Dat eenzaamheid bij ouderen vaak voorkomt, komt vooral door het verlies van een partner, het kleiner worden van het netwerk en het verlies van contacten in de buurt naarmate men ouder wordt.

Natuurlijk kunnen ouderen in Gouda zelf wat aan hun eenzaamheid doen. Dat doen ze nu ook al. Maar dé oplossing bestaat niet. Bovendien wordt eenzaamheid vaak gezamenlijk aangepakt door overheden, professionals en vrijwilligers.

De gemeente kan vanuit verschillende facetten een bijdrage leveren aan het verminderen van eenzaamheid bij ouderen:

• Sociale veiligheid creëren;
  • Zorgdragen voor een veilige ruimtelijke omgeving;
  • Stimuleren dat ouderen voldoende bewegen;
  • Optimale vervoersvoorzieningen;
  • Vergroten van sociale samenhang in de buurt;
  • Vrijwilligersbeleid.

De Staatssecretaris van VWS verwacht dat door de decentralisatie in 2015 van hulp en ondersteuning er meer mogelijkheden komen om eenzame mensen te helpen binnen de gemeenten.

SP Gouda heeft aan de wethouder vragen gesteld over hoe het met eenzaamheid van Ouderen in Gouda is gesteld, en welke maatregelen B&W hiervoor treffen.