Gouda krijgt een kinderfonds

13 maart 2015

Gouda krijgt een kinderfonds

De SP is verheugd dat wethouder Tetteroo het voorstel van de SP heeft gesteund om Stichting Meedoen Gouda verantwoordelijk te maken voor de uitvoering van het Gouds Kinderfonds. Hiermee is een belangrijke stap gezet om alle Goudse kinderen mee te laten doen.

Persbericht gemeente Gouda:

Goudse kinderen die in moeilijke, financiële omstandigheden opgroeien, kunnen toch op zwemles. Meegaan met schoolreisje of thuis op een computer huiswerk maken in plaats van in de bibliotheek. Dat is de bedoeling van het Gouds Kinderfonds: kinderen die het thuis krap hebben met middelen of goederen toch kunnen laten meedoen met maatschappelijke, sociale en/of culturele activiteiten.

Het gaat om Goudse kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 17 jaar. De Stichting Meedoen Gouda gaat het Gouds Kinderfonds uitvoeren. Deze stichting werkt met vrijwilligers en heeft een professioneel niveau van beoordelen en ondersteunen wie hulp nodig heeft. Wethouder Tetteroo (sociale zaken): “De stichting beschikt over getrainde vrijwilligers. Zij kunnen op zorgvuldige wijze aanvragen behandelen, met respect voor de privacy”. De financiën zijn deels afkomstig van overheidsgelden zoals de Klijnsma-gelden en deels uit particuliere giften.

Herijking armoedebeleid

De bijdrage van de gemeente aan het Gouds Kinderfonds is voor drie jaar. Het college werkt deze collegeperiode aan herijking en doorontwikkeling van het Goudse armoedebeleid. Zij bekijkt daarbij bekijkt de gemeente de rol van het Kinderfonds in relatie tot de Geld Terugregeling. Deze gemeentelijke regeling ondersteunt ook mensen die moeten rondkomen met een minimum inkomen.

Bestrijding armoede

Het Goudse college legt al lange tijd het accent op de bestrijding van armoede. De jeugd vormt daarin een speciale doelgroep. Door het mogelijk te maken hun talenten optimaal te ontwikkelen, kan worden voorkomen dat zij de armoede van hun ouders overerven. Op dit moment groeit landelijk 1 op de 9 kinderen in armoede op. Dit heeft grote gevolgen voor de ontwikkeling van deze kinderen, en hun mogelijkheden om later mee te doen in de samenleving.