Informatie over het keukentafelgesprek

20 april 2015

Informatie over het keukentafelgesprek

Onze fractievoorzitter Lenny Roelofs nam op 30 maart deel aan een informatieavond over het keukentafelgesprek georganiseerd door de reuma vereniging in Gouda. Daar ontving Lenny tips die mensen kunnen helpen in hun hulpvraag naar de gemeente. Op 16 april bezocht Lenny het congres van de nationale ombudsman "terug naar de keukentafel, hoe ga je als gemeente om met klachten over de WMO".

Informatieavond "keukentafelgesprek" - reuma vereniging Gouda

De deelnemers werden geinformeerd over de (wettelijke) achtergrond van het keukentafelgesprek. Het keukentafelgesprek is een ander woord voor het eerste gesprek dat je hebt met de gemeente over je hulpvraag.

Aan bod kwam: wat zijn je rechten en plichten en hoe kun je je voorbereiden (bron: reuma vereniging Gouda). Doel van de avond was om bij te dragen aan een betere voorbereiding van mensen op het keukentafelgesprek.

Voorbereidingstips voor het keukentafelgesprek

Congres "terug naar de keukentafel"

Op 16 april bezocht Lenny het congres van de Nationale Ombudsman  “terug naar de keukentafel" Het onderwerp: hoe ga je als gemeente om met klachtenbehandeling WMO. Lenny; "Het was een nuttig congres, waar ik met name gehoord heb hoe verschillende ambtenaren, lokale ombudsmannen en wethouders denken over het keukentafelgesprek en klachtafhandeling in het algemeen. Er is een verschil in persoonlijke aandacht voor de hulpvrager door gemeenten en ambtenaren, naast de formele kant natuurlijk. Er zijn bijvoorbeeld ambtenaren die alleen schriftelijk reageren, anderen bellen hulpvragers op".