Visie SP Gouda: Komst vluchtelingen naar Gouda vraagt om Kleinschalige opvang en meer betaalbare huurwoningen

6 november 2015

De SP wil dat Gouda als grote stad en stad van tolerantie en vrede een bijdrage levert aan een menswaardige opvang van vluchtelingen. Het gaat hier immers om mensen die huis en haard hebben verlaten om hun gezin in veiligheid te brengen.

Om de opvang van vluchtelingen in Gouda goed te regelen en de wachtlijsten voor huurwoningen niet verder te laten oplopen moeten er dringend betaalbare woningen worden bijgebouwd. Ook wil de SP dat de huisvesting van vluchtelingen met een verblijfsstatus kleinschalig wordt geregeld.  Kleinschalige opvang zorgt immers voor meer draagvlak onder de bevolking en minder incidenten. Bovendien houdt je zo meer rekening met de grootte van een wijk of stad.

De huidige onrust onder de bevolking komt ergens vandaan. Mensen willen graag solidair zijn, maar veel mensen – ook in Gouda – hebben het gevoel dat ze jaar in, jaar uit de klappen van de crisis hebben opgevangen. Klappen die niet veroorzaakt worden door de vluchtelingen, maar door de bezuinigingspolitiek van ons kabinet. De zorg is voor veel mensen onbetaalbaar geworden en de werkloosheid blijft hoog.

De bevolking ziet dat ouderen niet meer terecht kunnen in verzorgingshuizen en dat woningzoekenden al jaren wachten op een sociale huurwoning, terwijl anderen voorrang krijgen. Mensen zijn de sociale afbraak meer dan zat. Juist daarom wil de SP de voorzieningen voor ALLE Gouwenaars verbeteren. We moeten ervoor waken dat groepen tegen elkaar uitgespeeld worden. Daarom moeten we bestaande sociale problemen oplossen en de kwaliteit en toegankelijkheid van zorg en huisvesting snel verbeteren. Dat betekent dat we meer sociale huurwoningen moeten gaan bouwen in Gouda, moeten investeren in goede en betaalbare zorg voor iedereen die dat nodig heeft en investeren in werkgelegenheid.

De opvang en huisvesting van vluchtelingen moet wat de SP betreft voldoen aan enkele belangrijke randvoorwaarden. Zo moet het aantal sociale huurwoningen op peil blijven. De huisvesting van statushouders mag niet leiden tot hogere wachtlijsten. Het is daarom belangrijk dat er sociale huurwoningen bijgebouwd worden en er geen sociale huurwoningen meer verkocht worden. Door het huidige tekort aan sociale woningen in Gouda, vreest de SP bovendien dat het lang zal duren voordat statushouders de kans krijgen echt samen te leven tussen de Gouwenaars. De Goudse samenleving en statushouders zijn beiden gebaat bij een voortvarende integratie.

Daarnaast vinden we het van groot belang dat omwonenden en bewonerscomités inspraak krijgen in de wijze waarop de opvang wordt vormgegeven. Ook nadat men begonnen is met de opvang moet het stadsbestuur wat de SP betreft regelmatig met omwonenden om de tafel. Niet alleen in Gouda Noord voor wat betreft het AZC, maar ook in de wijken waar noodopvang geregeld wordt.

Wat betreft de schaalgrootte van het AZC in Gouda Noord: wat de SP betreft moet gekeken worden of een kleiner aantal dan 500 haalbaar is (we denken zelf aan 400). Ook moeten voorzieningen die overbelast dreigen te raken, zoals openbaar vervoer, onderwijs en zorg, verbeterd worden. De SP wil dat het toekomstige AZC gebruik contracten sluit met het lokale bedrijfsleven, zodat opvang iedereen in Gouda ten goede komt. Ook moeten de scholen in Gouda de nieuwe toestroom aan kinderen kunnen opvangen vanaf de zomer 2016. Laatste aandachtspunt waar de SP op let bij de te sluiten bestuursovereenkomst is de leefbaarheid en veiligheid  in de wijk. Die moet gegarndeerd zijn.