Zorg kwetsbare gezinnen zeker gesteld dankzij SP

4 februari 2016

Zorg kwetsbare gezinnen zeker gesteld dankzij SP

Op 3 februari bracht de SP in de gemeenteraad van Gouda een motie in stemming naar aanleiding van de financiële problemen bij Mika thuiscoaching. De motie is door de gemeenteraad aangenomen.

In de motie wordt het college opgeroepen zorgcontinuiteit te garanderen voor de 48 clienten van Mika in Gouda, met behoud van de vaste begeleiders.  De SP wil daarnaast dat het college de contracthouders Fundis en Kwadraad aanspreekt om de betreffende medewerkers van Mika in dienst te nemen en de aandeelhouders aanspoort om een duurzaam reddingsplan te realiseren voor Mika.

Mika Thuiscoach biedt begeleiding aan kwetsbare gezinnen. Bijvoorbeeld omdat een van de gezinsleden psychiatrische klachten heeft. Medewerkers van Mika bieden hulp aan deze cliënten bij het oppakken van het dagelijks leven en zorgen ervoor dat zij zelfstandig kunnen functioneren. Onlangs kwam naar buiten dat Mika in financiële moeilijkheden verkeert door de verlaging van WMO-tarieven die gemeenten doorvoeren voor de begeleiding van kwetsbare bewoners en gezinnen.