Gemeente moet beloftes over Sluiseiland nakomen

18 augustus 2016

Gemeente moet beloftes over Sluiseiland nakomen

Foto: SP

Een groen Sluiseiland, bedoeld voor dagrecreatie, een club/buurthuis etc. Dat is de bewoners van het Weidebloemkwartier en  Korte Akkeren in 2011 beloofd. De plannen om uitgerekend hier een nieuwe  containeroverslaghaven te maken vallen dus in hele slechte aarde, zo bleek gisteren opnieuw tijdens een gesprek ter plekke. SP-Gouda steunt de bewoners. Nog afgezien van de overlast die een containeroverslaghaven veroorzaakt,  is het belangrijk dat de gemeente betrouwbaar is en dus haar beloftes nakomt.

Omwonenden, leden van het wijkteam, van de SP en andere partijen en de lokale pers verzamelden zich gistermiddag in de stralende zon op het zuidelijke deel van het Sluiseiland. Dit is de plek waar volgens de gemeente en het bedrijfsleven de containeroverslaghaven zou moeten komen.

De verontwaardiging is groot. Het Weidebloemkwartier en de Korte Akkeren hebben de afgelopen jaren bovenop de ‘standaard’ afbraak van de zorg , sociale zekerheid en sociale huursector veel ingeleverd: buurthuizen en zwembaden gesloopt, volkstuintjes weg, speeltuin ingekrompen etc.

Sinds 2011 werd door de gemeente steeds een mooi groen Sluiseiland als compensatie voor alle verslechteringen. Veel mensen probeerden daarin toch maar vertrouwen te houden. Nu lijkt dat ook deze belofte loos en zijn veel mensen (terecht!) boos.

Ook SP-Gouda vindt het hoog tijd dat de overheid van haar betrouwbare kant laat zien. De plannen voor een containeroverslag moeten dus van tafel en (een variant op) het ontwerp van bureau Brons&partners voor groen en recreatie op het Sluiseiland moet gewoon worden uitgevoerd.

Naar aanleiding van de berichten in de media heeft de SP in mei  al schriftelijke vragen  gesteld aan het inmiddels gevallen college. Zo nodig gaan we verdere acties voeren om het Sluiseiland groen te houden.

Eerst verschijnt er op verzoek van de gemeente en een aantal Goudse bedrijven nog een advies van de provincie (=eigenaar van de grond) over de (on)mogelijkheden van een containeroverslag op deze plek. Daarna is het aan het nieuwe college om dit onzalige plan al dan niet voor te leggen aan de gemeenteraad.