Gouda gaat het verdringen van echte banen nog niet actief bestrijden

30 augustus 2016

Gouda gaat het verdringen van echte banen nog niet actief bestrijden

Foto: SP

SP fractievoorzitter Lenny Roelofs vroeg de gemeente Gouda om zich actief in te zetten tegen de verdringing van echte banen.Tot teleurstelling van de SP wil de gemeente verdringing nog niet actief tegengaan.

Er is sprake van verdringing van echte banen als mensen met een uitkering verplichte werkzaamheden moeten uitvoeren die nu door een werknemer met een normale baan gedaan worden. Het kan bijvoorbeeld gaan om iemand die, om de uitkering te behouden, verplicht de straten moet schoonvegen en daarmee het werk verdringt van iemand die een betaalde baan bij de gemeentelijke reinigingsdienst heeft. Daarmee worden echte banen vernietigd en komen er meer mensen in een uitkering terecht.

De SP vroeg de gemeente om het verdringingsprotocol in te voeren. Dit is een heel handig hulpmiddel dat de vakbond FNV speciaal heeft gemaakt om gemeenten te helpen om verdringing van echte banen tegen te gaan. De gemeente gaf aan momenteel het verdringingsprotocol niet te willen gebruiken.

De SP is teleurgesteld dat de gemeente het verdringingsprotocol niet wil gebruiken en zich, naar de mening van de SP, te afwachtend opstelt.