EenVandaag en Radio 1 besteden aandacht aan de strijd tegen de plannen voor gasboring in Groene Hart

30 mei 2017

Mensen in het Groene Hart en in de rest van Nederland weten wat ze willen, een veilige en schone woonomgeving. Steeds meer mensen zien in dat we afscheid moeten nemen van de winning van gas in Nederland. Duurzaamheid realiseer je niet door nieuwe investeringen te doen in onnodige en vervuilende olie- en gaswinning, zoals de plannen voor gasboring in Woerden in het Groene Hart. Het is een stap terug in de energie transitie waar niemand, behalve de landelijke overheid en de directie van Vermilion Energy, op zit te wachten.

In deze reportages uiten bewoners en betrokkenen in Woerden hun zorgen en komen verschillende deskundigen aan het woord. Bij het bedrijf Vermillion Energy, dat in opdracht van de landelijke overheid het "kleine" Papekopveld in Woerden zou willen exploiteren is dezelfde reflex zichtbaar als in Groningen; het bagatelliseren van de risico's van gasboring, door partijen die een financieel belang hebben bij de gaswinning.

Inwoners van het Groene Hart, de lokale politiek en andere betrokkenen weten gelukkig beter, zij willen geen gas- of oliewinning in het Groene Hart. Bewoners roeren zich, ze komen in verzet, samen met lokale politieke partijen en lokale betrokkenen. Ze leerden van Groningen dat de landelijke overheid tot het uiterste blijft kiezen voor de financiële belangen boven het belang van een veilige en schone leefomgeving van de inwoners. Daarom nemen zij nu het heft in eigen handen om ervoor te zorgen dat er in het Groene Hart niet naar gas en olie geboord gaat worden. Nu niet en in de toekomst niet.

Kijk hier de uitzending 1Vandaag terug:

Luister hier naar Radio 1 - Nieuws en Co: