SP wil actieplan gezond en veilig wonen in Gouda

19 februari 2018

SP wil actieplan gezond en veilig wonen in Gouda

Foto: SP

Een gezond en fatsoenlijk huis, dat is wat iedereen wil, maar blijkt niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid in Gouda. De aandacht in pers en social media over het door Mozaïek Wonen toegezegde externe onderzoek naar schimmelvormingen in woningen in het Gloriantplantsoen, riep veel reacties op, de SP noteerde in een week 15 nieuwe meldingen over schimmel in huurwoningen op verschillende plekken in de stad.

Actieplan veilig en gezond wonen nodig

De SP wil daarom een actieplan voor veilig en gezond wonen in Gouda. Dat is de strekking van een motie die de SP op woensdagavond 21 februari in zal dienen in de gemeenteraad. Lenny Roelofs fractievoorzitter van de SP “Schimmelvorming in woningen is aantoonbaar slecht voor de gezondheid. Amsterdam heeft een goed programma voor de verbetering van Woningkwaliteit, ik roep de gemeente op om naar Amsterdams voorbeeld een actieplan te maken voor veilig en gezond wonen in Gouda”. Daarnaast wil de SP dat het nieuwe stadsbestuur samen met andere gemeenten een lobby start om de regering in Den Haag ervan te overtuigen een deel van de opbrengst van de verhuurderheffing te gebruiken om schimmelwoningen aan te pakken.

43% heeft last van schimmel in de huurwoning

Uit een onderzoek onder huurders van de NOS met lokale omroepen, blijkt dat bijna de helft van de 8500 deelnemers aan het onderzoek last heeft van vocht of lekkage, en 43% last heeft van schimmel. In 2007 had 9% van de huizen schimmel. De toename komt doordat er de afgelopen jaren door verhuurders veel te weinig is geïnvesteerd in het onderhouden en verbeteren van woningen. Dit komt mede omdat het kabinet de corporaties een forse belasting oplegde, de verhuurdersheffing, waardoor sommige corporaties te weinig geld hadden voor onderhoud, woningverbetering  en nieuwbouw.