Manifest: nu een huis, straks een thuis!

17 december 2019

Manifest: nu een huis, straks een thuis!

Foto: SP

Woensdag 18 december deelt de SP Gouda kerstkaarten uit aan daklozen in Gouda. Die kerstkaart zelf is om mensen een hart onder de riem te steken, en er zit een bon voor een maaltijd bij als opstekertje. Maar dat is uiteraard geen oplossing.

Het doel van de SP Gouda is om in beter contact te komen met de daklozen in onze stad om het probleem rondom dakloosheid beter in beeld te krijgen en samen met dak- en thuislozen oplossingen te bedenken.

De SP Gouda is al langer met het dakloosheidsprobleem en de woningnood bezig. Wij zien dat er te weinig woningen zijn en dat er mensen onder bruggen en op bankjes in het park moeten slapen, terwijl er ontzettend veel vierkante meters leeg staan in Gouda. Ook zien wij dat met stijgende huizenprijzen en huren minder vermogende mensen niet alleen de stad uit worden gedrukt en worden gesegregeerd, maar ook dat dakloosheid inmiddels een heel reële dreiging is voor veel mensen.

Wat de SP Gouda betreft kan er geen leegstand naast woningnood bestaan. Kantoorpanden, bovenwoningen kunnen veel sneller ingezet worden als noodopvang, of duurzaam worden omgebouwd tot echte woningen. Ook vinden wij dat er naast sociale huur ingezet moet worden op goedkopere koopwoningen. Onderdak is een grondrecht. Woningen zijn in de eerste plaats om in te wonen, geen winstmachines.

Sommige partijen roepen dat immigranten of “scheefhuurders” de oorzaak zijn van het probleem. Wij geloven niet in het tegen elkaar opzetten van mensen, omdat de echte problemen hebberigheid van het grootkapitaal en ideologisch gemotiveerde afbraak van het sociale huurstelsel zijn.

Ook zien wij dat in het marktdenken het verschil tussen een huis en een thuis niet meer word gemaakt. Veel steden zetten in op flexwoningen, anti-kraak of hokken die dan “tiny houses” worden genoemd, maar feitelijk nooit een thuis worden voor iemand. Zo kunnen vooral jongeren nergens meer wortelen of een onderdeel van een gemeenschap worden, raken mensen geïsoleerd en word een opgejaagd bestaan de norm.

Kleine kamers, noodwoningen en flexwoningen zijn wel nuttig. Directe woningnood en dakloosheid kunnen er door worden opgelost. Maar het zijn geen eindstations en al helemaal geen oplossingen voor de lange termijn. Wij eisen betaalbare woningen waar iemand echt thuis kan zijn zonder in constante onzekerheid te moeten verkeren. Mensen hebben uiteindelijk echt een thuis nodig. Wij willen dat iedereen gewoon een dak boven hun hoofd krijgt. Daarna moet iemand de kans krijgen om ergens een thuis te maken. Nu een huis, straks een thuis!