Druk bezocht politiek cafe SP over zorgbuurthuis

8 maart 2020

Druk bezocht politiek cafe SP over zorgbuurthuis

Foto: SP

Op 5 maart jl. hield SP Gouda een politiek cafe over het SP plan voor een zorgbuurthuis. De SP in Gouda wil onderzoeken of zo’n zorgbuurthuis een alternatieve woonvorm voor ouderen kan zijn in Gouda.

Deelnemers en sprekers gingen met elkaar in gesprek over het thema. Elly Schouwenaar, bestuurslid van de SP Gouda verzorgde de inleiding. Zij deed verslag van het buurtonderzoek dat de SP in Gouda deed ter voorbereiding van het politiek cafe.

Wethouder Corine Dijkstra, SP Tweede Kamer lid Maarten Hijink, Eefje van Keeken, verpleegkundige en bewoner van de Zuidrandflat Aris Schouten met elkaar in gesprek. Er was steun van de wethouder voor het SP plan want in Gouda groeit het aantal 75-plussers gestaag de komende 20 jaar. Maar er zitten wel haken en ogen om het lokaal geregeld te krijgen. Eefje van Keeken liep voorop in de realisatie van een zorgbuurthuis in Rijssen dat met vereende krachten mogelijk is gemaakt. Zij hield ons voor dat je gewoon lef moet tonen en het moet doen. Die rafelranden aan de achterkant kunnen door ambtenaren en wethouders geregeld worden, daar moet je de zorgverleners niet mee lastig vallen. Veel hangt af van de zorgverzekeraars. Werken zij niet mee, dan is het kwaad kersen eten.

We kijken terug op een geslaagde avond. Wij gaan met het plan verder aan de slag in Gouda. Tenslotte hebben we genoeg leegstaand vastgoed in Gouda, waar het plan zou kunnen werken. Denk aan Julianastaete in Korte Akkeren. Dat was ooit een bejaardentehuis, maar is al jaren gesloten. Het gebouw staat er nog, we kunnen het nieuw leven in blazen. Mits we met z’n allen willen.