SP lanceert Groot Woononderzoek

28 februari 2022

SP lanceert Groot Woononderzoek

Foto: Stijn Dekker / SP Gouda

De SP lanceert het Groot Woononderzoek voor de gemeenten Gouda en Krimpenerwaard. Woningzoekers, huurders en kopers krijgen de kans om hun verhaal te doen hun ervaringen in de wooncrisis: over de lange wachtlijsten voor een woning, hun woon- en energielasten en het onderhoud van de woningcorporatie.

Een goede betaalbare woning is een recht. Dat recht, die zekerheid is de afgelopen jaren stelselmatig uitgehold. Veertig jaar liberaal beleid van bezuinigen en privatiseren hebben geleid tot een ongekende wooncrisis. Deze crisis toont zich op vele manieren. Lange wachtlijsten, stijgende lasten, slecht onderhoud; het zijn slechts een paar van de klachten die de SP binnen krijgt van mensen in Gouda en Krimpenerwaard.

Robert Brand, voorzitter SP Gouda en Krimpenerwaard: “Veel partijen beloven tijdens deze verkiezingen gouden bergen, net als 4 jaar geleden. Ondertussen is het probleem alleen maar verergert. Wij kiezen er liever voor om te luisteren naar de verhalen van mensen. Met dit onderzoek willen wij een totaalbeeld geven van de problemen in de volkshuisvesting in Gouda en Krimpenerwaard: van het tekort aan woningen tot de stijgende lasten en achterstallig onderhoud. Alleen door te luisteren, kan je de problemen van mensen echt begrijpen en oplossingen aandragen die ècht een verschil maken.”

(Het woononderzoek was in te vullen en met 31 maart.)