Bewoners Gloriantplantsoen en SP presenteren opnieuw zwartboek achterstallig onderhoud

20 april 2022

Foto: SP Gouda

Bewoners van het Gloriantplantsoen en SP presenteren opnieuw een zwartboek over het achterstallig onderhoud van woningcorporatie Mozaïek Wonen. Het zwartboek staat vol met klachten over schimmel, kou, vocht, onveilige elektra en andere gebreken. Het zwartboek is dinsdag overhandigd aan directeur Ron de Haas van Mozaïek Wonen.

In Gouda-Noord ligt Het Gloriantplantsoen. De woningen daar zijn eigendom van Mozaïek Wonen. In 2018 trokken bewoners bij de SP aan de bel vanwege de schimmelvorming in de huizen. Na actie werd door Mozaïek mechanische ventilatie aangebracht in de flats.

Kort geleden contacteerden bewoners andermaal de SP. Er is nog steeds last zijn van schimmel. Ook  klagen bewoners over tocht en gebrekkige isolatie. en is er sprake van diverse kleinere onderhoudsklachten. Bewoners die daarvan melding doen, krijgen veelal nul op het rekest, waardoor zij met de klachten blijven zitten.

Bewoonster Lisa de Jonge verzamelde klachten van verschillende huurders in de wijk. De SP hielp om de inventarisatie uit te breiden en af te maken. De Jonge: “De mechanische ventilatie zou het schimmelprobleem moeten verhelpen, maar dat heeft het niet gedaan. De schimmel zit nog altijd in badkamers en slaapkamers. Mensen hebben daardoor last gekregen van hun luchtwegen.”

Naast de schimmel klagen mensen dat ze hun woning nauwelijks warm kunnen stoken. Ook zijn er bij bewoners scheuren in de muren en is er sprak van lekkages. Bij een bewoners is er zelfs sprake van vochtproblemen in de meterkast.

Desondanks reageert Mozaïek niet naar behoren op de meldingen. De Jonge: “Mozaïek deed niets met onze klachten. Ze nemen ons niet serieus en ze hielden klagende huurders voor dat zij de enige waren met deze klachten, wat gewoon niet waar is. Schandalig! Wij betalen huur en hebben in ruil daarvoor recht op een fatsoenlijk onderhouden woning.”

SP Gouda ondersteunt ook ditmaal  bewoners met een groep actieve SP-leden. SP Gouda voorzitter Robert Brand: “We zijn gezamenlijk de wijk in gegaan en hebben een buurtbijeenkomst gehouden. We zijn nu bezig om een bewonerscommissie te vormen, ondersteund door de SP. We laten dit niet los. Mozaïek moet dit snel rechtzetten. Het is hun taak om te zorgen voor goede, gezonde en betaalbare huurwoningen. Dat is in het Gloriantplantsoen te vaak niet het geval. Dat kan niet, dat mag niet. De bewoners staan andermaal op, wij steunen ze met raad en daad totdat Mozaïek de problemen eindelijk heeft opgelost."

Het geanonimiserde zwartboek is hieronder te downloaden.