College roept Mozaïek op: Onderzoek gebreken Gloriantplantsoen (UPDATE)

18 november 2022

College roept Mozaïek op: Onderzoek gebreken Gloriantplantsoen (UPDATE)

Foto: SP Gouda

Mozaïek Wonen moet een onafhankelijk onderzoek instellen naar het achterstallig woningonderhoud in het Gloriantplantsoen. Dat zegt het Goudse stadsbestuur naar aanleiding van raadsvragen van PvdD in samenwerking met SP.

Huurders van het Gloriantplantsoen klagen al jaren over het slechte onderhoud aan hun woningen; slechte isolatie, schimmelvorming en lekkages. Eerder geplaatste ventilatie verhielp de klachten niet, of maakte deze in sommige gevallen juist erger. Ze waren daarnaast ontevreden over hoe Mozaïek met hun klachten omging. Reden voor de bewoners om samen met de SP een Zwartboek aan te bieden en deze te overhandigen aan de woningcorporatie èn aan woonwethouder Tetteroo.

In samenwerking met SP heeft Partij voor de Dieren raadsvragen gesteld over de wijze waarop het stadsbestuur aan de slag is gegaan na ontvangst van het Zwartboek. In de beantwoording stelt het college dat zij in gesprek is met Mozaïek over de situatie in het Gloriantplantsoen. Het college begrijpt de zorgen van de bewoners en roept de woningcorporatie op om na aanleiding van het Zwartboek onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de staat van de woningen.

De huurderscommissie in oprichting is blij met de oproep vanuit het stadsbestuur: Bewoonster Miranda: “Het is fijn dat de wethouder naar aanleiding van het Zwartboek in actie is gekomen. Door onze ervaringen met Mozaïek is het vertrouwen verdwenen, ze doen net alsof de klachten uit ons Zwartboek niet bestaan. Dat moet echt anders. Ik hoop dat het onderzoek er komt, omdat het zal tonen wat in ons Zwartboek hebben gezet.”

De SP ondersteunt de bewoners al enkele jaren in hun strijd tegen het achterstallig onderhoud. SP Gouda-afdelingsvoorzitter Robert Brand: “Nu ook de politiek de druk opvoeren kan Mozaïek niets anders doen dan de eis van de bewoners voor een onafhankelijk onderzoek inwilligen. De mensen hebben problemen met vocht, schimmel en tocht. Mensen zitten soms zelfs aan de puffertjes en moeten deze winter kiezen tussen extra dekens inslaan of zich blauw betalen aan stookkosten. Dat kan zo niet langer. Ik ben dan ook blij dat het college dat inziet. Daarnaast veel dank aan Wouter Kraidy van PvdD voor de samenwerking! We staan zij aan zij de bewoners net zo lang bij totdat zij hun recht hebben opgeëist!”

UPDATE 21-11-2022 MOZAÏEK START ONAFHANKELIJK ONDERZOEK

Mozaïek Wonen laat een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de woonomstandigheden in de acht Goudse flats aan het Gloriantplantsoen. Dat laat de woningcorporatie weten aan het AD. Met het onderzoek wordt de eerste eis uit het Zwartboek van bewoners en SP ingewilligd. SP'er Robert Brand: "Een mooie eerste overwinning voor de bewoners in hun strijd tegen de tocht en vocht in hu woningen. Laat dit de eerste stap zijn op weg naar het verhelpen van de onderhoudsproblemen."