Kou en tocht: Huurders Schoonhoven en SP overhandigen Zwartboek aan Qua Wonen
Kou en tocht: Huurders Schoonhoven en SP overhandigen Zwartboek aan Qua Wonen
Huurders van vier straten in Schoonhoven-Oost zijn de kou en tocht in hun woningen meer dan zat. Dinsdagmiddag overhandigden zij samen met de SP een Zwartboek van alle klachten op het hoofdkantoor van woningcorporatie Qua Wonen.
Begin dit jaar namen bewoners van het Lindenpad contact op met de SP. Zij klaagden over tocht en kou, waardoor het huis moeilijk warm te krijgen is. Daarnaast zou er sprake zijn van allerhande achterstallig onderhoud.
Reden voor de SP om samen met de bewoners huis-aan-huis onderzoek te doen naar de staat van de woningen. Al snel werden hierbij het Beukenpad, de Vlierstraat en de Knotwilgstraat bij dit onderzoek betrokken.
Het onderzoek heeft geleid tot een lijst van 45 woningen waar men klachten heeft. Veel bewoners hebben last van tocht en kou in de woning. Kieren tussen deuren en kozijnen zorgen voor tocht in huis die veel kou met zich meebrengt. Een andere veelgehoorde klacht is de gebrekkige isolatie van de woningen. Bewoners klagen over koude vloeren en het nauwelijks warm kunnen krijgen van de woning. Met de huidige gasprijzen – bij een steekproef tijdens een bewonersbijeenkomst had de meerderheid een variabel contract – betalen mensen zich hierdoor blauw aan het verwarmen van de woning.
Ook het feit dat er al jarenlang geen groot onderhoud of renovatie is uitgevoerd wordt als steen des aanstoots genoemd. Andere, minder vaak voorkomende klachten betreffen lekkage, slechte afwerking, schimmel en scheuren in muren. Verder gaven bewoners aan dat zij de klachtafhandeling van Qua Wonen ondermaats vinden. Klachten worden slecht opgepakt en in veel gevallen halfslachtig verholpen.
De klachten zijn gebundeld in een Zwartboek door bewoners en SP dinsdagmiddag overhandigd aan Qua Wonen op diens hoofdkantoor in Bergambacht. Het Zwartboek bevat een uitgebreid overzicht van de verschillende klachten, conclusies en een tweetal eisen: Onderzoek naar de staat van de woningen en een plan om het achterstallig onderhoud weg te werken, waaronder betere isolatie van de woningen.
Woningcorporatie Qua Wonen nam het Zwartboek in ontvangst. Na een gesprek met de bewoners geeft Qua Wonen, bij monde van hun manager wonen, aan de klachten serieus te nemen en halverwege januari 2023 met een inhoudelijke reactie op de klachten te komen.
SP’er Steven Peltenburg staat de bewoners bij in hun actie: “De problemen die zijn ontstaan zijn het gevolg van jarenlang te weinig onderhoud aan de woningen. De eerste reactie van Qua Wonen is positief. Ik hoop dat Qua Wonen inziet dat er werk aan de winkel is. Mensen betalen maandelijks huur, daarvoor hebben ze recht op een goede woning. Aan Qua Wonen de taak om dit te gaan realiseren.”