Bomenkap Verheullocatie

25 oktober 2005

Bomenkap Verheullocatie

Tegen de uitspraak van de rechter in zijn er toch bomen gekapt op de Verheullocatie.

Donderdag 25 augustus 2005 diende er voor de rechtbank in Den Haag een zitting, die met ondersteuning van de afdeling, door enkele bewoners van het Raam en de Vest was aangespannen om de kap van o.a. een 200 jaar oude Moerbeiboom tegen te houden. De vergunning voor deze kap was al aan de sloper overhandigd. Tijdens de zitting werden er 80 handtekeningen overhandigd aan de rechter. Een vertegenwoordiger van de projektontwikkelaar wist niets van eventuele afspraken die in het verleden waren gemaakt met een collega, dit vondt de rechter uitermate vreemd. De uitspraak van de rechter was dat de Moerbeiboom en enkele andere bomen niet gekapt mochten worden, tot ook deze zaak door de bezwaarcommissie was afgehandeld.

Op maandag 5 september heeft de projektontwikkelaar, Koningshof, de nog bestaande bomen met een noodgang gekapt. Deze bomen o.a. Italiaanse populieren, waren niet door de rechter aangewezen om te blijven staan, helaas zijn er dus weer gezichtsbepalende bomen verdwenen. De afdeling heeft nog overwogen om protest aan te tekenen, maar gezien de uitspraak hebben wij hier van af gezien.

Op vrijdag 23 october belde een verontruste bewoonster naar de afdeling dat de slopers een gedeelte van de Moerbeiboom hadden gesloopt, dit was tegen de afspraken die gemaakt waren. Telefonisch contact met de opzichter van de slopers en met de gemeente liep op niets uit, want men durfde te vertellen dat er niet gesloopt werd en dat er geen toestemming hiervoor was gegeven. Nader onderzoek door een bestuurslid bracht aan het licht dat 1/3 van de bovenkant was verdwenen, ondanks een nog lopende voorziening en een lopend bezwaar die nog niet behandeld was. Na contact te hebben gehad met de secretaris van de bezwaar commissie, deelde deze ons mede dat hiervan een aantekening gemaakt zou worden en dat dit niet ten goede kwam voor het sloopbedrijf. Dit alles leert ons weer dat men zich niets aantrekt van afspraken en dat er vanuit de gemeente weinig tot niets aan toezicht gedaan wordt. Het is toch niet nodig dat de inwoners van deze gemeente zelf als toezichthouder moeten gaan optreden? Wij zullen u op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen in deze.