Vluchtelingen en het Goudse AZC: solidariteit en nuchterheid in de Goudse samenleving

14 mei 2016

In heel Nederland is de komst van vluchtelingen naar ons land het gesprek van de dag. Zo ook in Gouda. Afgelopen week konden de 12 partijen uit de raad hun wensen en bedenkingen uiten. Dat heb ik ook gedaan namens de SP. De SP is blij met een flink aantal punten in de bestuurs-overeenkomst met het COA. Waar we voor waarschuwen, is de dreigende tweedeling in onze Goudse maatschappij.

De SP benadert de situatie rond het AZC met nuchterheid. Niet alle mensen kunnen in Europa wonen. We zijn verplicht mensen in nood te helpen, maar aan onze mogelijkheden zitten grenzen. Politici die zelf verkeerde beslissingen nemen en de schuld van de problematiek die daardoor ontstaat nu bij de vluchtelingen neerleggen, bewijzen hun kiezers geen dienst. Veel van de problemen in Nederland, in Gouda, maar ook voor de vluchtelingen, zijn namelijk ontstaan door de keuze van die politici. Wie sociale huurwoningen verkoopt en geen nieuwe bouwt, moet niet gek staan kijken als er daarna lange wachtrijen voor een betaalbaar huis ontstaan.

Veel mensen in Gouda hebben het de afgelopen jaren flink voor hun kiezen gehad. De economie zit al jaren lang in het slop en vele duizenden verloren hun baan. De bezuinigingen van Rutte I en II zijn enorm. Veel belangrijke zaken zoals ouderzorg, voldoende betaalbare huurwoningen, werkgelegenheid en een fatsoenlijk inkomen voor mensen die tijdelijk geen werk hebben, werden afgebroken door VVD en PvdA. Een groot aantal Gouwenaars raakte in de problemen door de crisis. De banken werden wel gered, maar de burgers zakten in Nederland door het ijs.

Voor wie zelf al genoeg problemen heeft om rond te kunnen komen, is de komst van vluchtelingen nu niet het eerste waar zij of hij op zit te wachten. De vraag die veel mensen dan ook stellen is: waarom wordt er niet voor ons gezorgd en moeten wij nu wel voor anderen zorgen? Als SP-er snap ik dat gevoel. Onze boodschap is: er is genoeg voor iedereen! Voor de Gouwenaars, voor vluchtelingen. Maar de koek is niet eerlijk verdeeld in Gouda en juist dat leidt tot de problemen.

In Gouda wonen 200 miljonairs, in ons land betalen grote en zeer winstgevende bedrijven belachelijk weinig belasting. De kloof tussen arm en rijk groeit en intussen worden de sociale voorzieningen afgebroken. De schuld hiervoor ligt niet bij vluchtelingen die naar Nederland kwamen en ook niet bij die asielzoekers die straks in ons AZC wonen. De keuzes die door opeenvolgende regeringen zijn gemaakt waren gewoon fout! En van dat laatste plukken heel veel mensen, ook in Gouda, de zure vruchten.

Als we armoede willen bestrijden, de zorg voor onze ouderen willen verbeteren, de wachttijden voor een huurwoning willen verkorten en zaken als veiligheid, werkgelegenheid en onderwijs willen verbeteren, dan helpt het niets om onze grenzen voor vluchtelingen te sluiten. Wat wel helpt dat zijn andere politieke keuzes, waarbij de rijken niet steeds rijker worden en de armen niet steeds armer. Ook in Gouda. Dat is onze boodschap aan de bestuurders van Gouda. We moeten de goede keuzes maken waardoor de Goudse bevolking en de vluchtelingen niet tegen elkaar worden uitgespeeld. Dat er extra faciliteiten komen voor asielzoekers in Gouda is prachtig, maar waarom gelden die faciliteiten niet voor alle werkende armen en minima in Gouda die net genoeg hebben om van te leven?

Het feit dat er jarenlang te weinig betaalbare woningen zijn gebouwd en dat een partij als de VVD de sociale woningvoorraad willens en wetens afbreekt, zorgt nu voor teleurstellende jaren van wachten en nog eens wachten op een sociale huurwoning. De SP wil dat er extra bijgebouwd gaat worden in Gouda, voor de Gouwenaars en de asielzoekers die in onze stad wonen. Want ook Gouda heeft te weinig betaalbare huurwoningen.  Als er meer woningen komen, kunnen alle mensen een betaalbare woning vinden. Dat hoeft niet alleen maar nieuwbouw te zijn, maar het kan ook door leegstaande kantoren om te bouwen en andere creatieve oplossingen. Ook dat heeft de SP richting ons college aangegeven.

Alleen door serieus werk te maken van bovenstaande zaken kan op de langere termijn de situatie in Gouda verbeteren. De SP zal zowel nu als in de toekomst er alles aan blijven doen om mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en terreur te beschermen. Wij laten ons bij het zoeken naar oplossingen voor de problemen die we in Gouda ontmoeten leiden door onze kernwaarden: gelijkwaardigheid, solidariteit en menselijke waardigheid.

Lenny Roelofs,
fractievoorzitter SP Gouda