SP steunt wens ondernemers om huidig aantal koopzondagen te behouden

9 maart 2016

SP steunt wens ondernemers om huidig aantal koopzondagen te behouden

Samen met de SGP, CU, CDA, en Gouda 50+ zijn door de SP vragen gesteld over de enquête van het AD Groene Hart over de koopzondagen. Uit de enquête blijkt dat een deel van de ondernemers helemaal geen zondag openstelling wil, en 90% geen verdere verruiming de koopzondagen (een per maand is voldoende).

De SP is voor beperking van het aantal koopzondagen tot 12 per jaar. De SP wil het aantal koopzondagen beperkt houden, omdat het voor werknemers en kleine zelfstandigen belangrijk is dat er een gezamenlijke dag is waarop de winkels in meerderheid gesloten zijn. Extra koopzondagen bevoordelen het grootwinkelbedrijf ten opzichte van de kleine middenstanders.
Voor de kleine middenstand leiden extra koopzondagen nauwelijks tot meer omzet, maar winkeliers moet wel vaker in hun winkel staan om hetzelfde te verdienen. Uitbreiding van koopzondagen gaat dan ook ten koste van het MKB. Daarnaast zien veel werknemers zich gedwongen om op zondag te werken. Uit onderzoek van de vakbond blijkt dat velen dat tegen hun zin doen. Ook is het belangrijk dat er een gemeenschappelijke dag is waarop verenigingsactiviteiten georganiseerd kunnen worden en mensen activiteiten kunnen ondernemen met familie en vrienden. De SP vindt het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen daar aan mee kunnen doen. In Nederland is de meest aangewezen dag hiervoor de zondag, omdat dit een dag is waarop de meeste mensen vrij zijn, overheidsdiensten veelal gesloten zijn en ook scholen en universiteiten dicht zijn.

Een oude wijsheid is ook dat een euro maar één keer kan worden uitgegeven. Als winkels zeven dagen open zijn in plaats van zes, betekent dat niet dat de klant meer te besteden heeft. Alleen dat hij hetzelfde geld in zeven in plaats van zes dagen zal besteden. Tel uit je winst als winkelier! Koopzondagen bestrijden de crisis niet, is de overtuiging van de SP. Want het geld kan maar 1x uitgegeven worden.

Bijlage: